Pirelli heeft zich verdedigd tegen de suggestie dat haar banden niet veilig zijn. Een eerdere richtlijn over het maximale gebruik van haar banden is door de Formule 1 immers in de wind geslagen.

Dat benadrukt Pirelli met klem in een persbericht. De Italiaanse bandenleverancier was na afloop van de Grand Prix van België het mikpunt van kritiek, nadat Sebastian Vettels rechter achterband in de voorlaatste ronde uit elkaar klapte, nadat hij er 28 ronden op had afgelegd.

Vettel reageerde woedend, waarna Pirelli-chef Paul Hembery liet optekenen dat Ferrari niet had moeten proberen hem een éénstopper te laten doen. Ferrari-teambaas Maurizio Arrivabene stelde op zijn beurt weer dat uit alle data, die ook door Pirelli geverifieerd was, bleek dat het had moeten kunnen.

In een persbericht onderstreept Pirelli – zoals het dat zelf noemt – nu dat het in november van 2013 ‘heeft voorgesteld het maximale aantal ronden dat op een setje banden gereden mag worden te reguleren’. “Dit om ervoor te zorgen dat de banden correct worden gebruikt.”

Het voorstel, zo herhaalt Pirelli, was om het gebruik van een enkel setje van de harde banden te beperken tot ‘maximaal vijftig procent van het totale aantal raceronden’, en dat van een enkel setje zachte banden te limiteren op dertig procent. “Dit voorstel werd destijds echter afgewezen”, meldt Pirelli.

“Als de door ons voorgestelde restricties tijdens de Grand Prix op Spa van afgelopen zondag van kracht waren geweest, zou het maximale aantal rondjes op een harde band echter tot 22 zijn beperkt”, zo stipt Pirelli nu fijntjes aan, aangevende dat Vettel dan geen klapband had gehad.

Behalve dat het bij Vettel mis ging in de race, klapte er bij Mercedes-coureur Nico Rosberg in de vrije training een achterband. Volgens Pirelli is de toedracht van de incidenten niet te vergelijken. Vettel en Rosberg hebben Pirelli echter allebei opgeroepen met een oplossing te komen.