Bandenfabrikant Pirelli wil dat de vrije bandenkeuze die volgend jaar hoogstwaarschijnlijk wordt ingevoerd, niet geldt op circuits waar anders de veiligheid in het geding zou komen.

De Strategy Group besliste deze week bij de vergadering in Londen dat de vrije compoundkeuze volgend seizoen een feit moet worden. Momenteel kiest Pirelli zelf welke twee bandensoorten er mee gaan naar de Grands Prix. Over de precieze invulling van de verandering moest nog overleg plaatsvinden tussen Pirelli en de FIA.

Chef van de raceafdeling van Pirelli Paul Hembery legt aan motorsport alvast de plannen van de Italiaanse fabrikant uit. “We willen de keuze bij sommige races open gooien. Maar bij andere niet, omdat het ten koste van de veiligheid zou gaan.”

Te denken valt aan circuits als Monza, vanwege de hoge snelheid, of Monaco, vanwege het nauwe karakter van het stratencircuit.

Voorlopig ligt er echter nog niets vast, benadrukt Hembery. “Er wordt aan een aantal voorstellen gewerkt. Er is al veel aan bijgeschaafd”, zegt de Brit. “We hebben nog wel tot september de tijd. De afgelopen 24 uur zijn er zelfs nog weer nieuwe interessante ideeën ontstaan.”

Maar het komt volgens de bandenman allemaal op hetzelfde neer: “We willen de teams een keuze geven, terwijl de garantie er ook ligt dat de banden het hoe dan ook de hele race volhouden.”

Super supersoft

Pirelli wil daarnaast een geheel nieuw type band aan het bestaande assortiment toevoegen. Naast de huidige hard-, medium-, soft- en supersoft-compounds moet er volgend jaar een ‘super supersoft’ komen, vertelt Hembery.

“Zo’n super supersoft gaat net een stap verder dan wat we nu hebben”, licht Hembery toe. “Zo’n compound zou interessant zijn voor Monaco en misschien voor Singapore.”