Nico Rosberg heeft de eerste Grand Prix in dit nieuwe tijdperk van de Formule 1 gewonnen. In Australië was de Mercedes-coureur oppermachtig. Hij wordt op het podium geflankeerd door Daniel Ricciardo en Kevin Magnussen.

Rosbergs grootste concurrent voor de zege, Lewis Hamilton, verdween al snel van het toneel. Sebastian Vettel kwam al geen moment in het stuk voor. Ondertussen zijn er nieuwe namen, zoals Ricciardo, Magnussen, maar ook Valtteri Bottas (die zesde werd), opgestaan.

Romain Grosjean start de openingswedstrijd vanuit de pits. Tijdens de opwarmronde voegt Max Chilton zich echter bij hem. En als het F1-seizoen dan écht lijkt te beginnen, wordt de start afgebroken. Jules Bianchi staat namelijk stil op de startopstelling, waardoor er nóg een extra opwarmronde moet worden gereden.

Openingsfase

Gelukkig doen er een opwarmronde later zich geen incidenten voor. Nico Rosberg kent een bliksemstart en verschalkt zowel Daniel Ricciardo als teamgenoot Lewis Hamilton. Bovendien verliest laatstgenoemde ook zijn plaats aan Ricciardo. En een halve ronde later zijn derde plaats aan Kevin Magnussen, die meer snelheid op het rechte stuk heeft. Iets later wordt het euvel duidelijk: zijn auto is stuk en hij moet naar de pits. Aldus zijn team. Een halve ronde toch weer niet. Na vier ronden is zijn race echt voorbij. De race was sneller voorbij voor Jules Bianchi, die na de start niet wegreed en Felipe Massa en Kamui Kobayashi: die in de achterkant van de Williams-coureur reed. Later zou Bianchi, op zes ronden achterstand, wel nog de baan opkomen om de openingsrace als verkapte testessie te gebruiken.

Na de start liet de ‘nieuwe’ Formule 1 zich gelijk van zijn beste kant zien, met inhaalacties op plaatsen waar dat voorheen nog niet mogelijk was. Na een vijftal ronden was het aantal inhaalactie al niet meer op twee handen te tellen.

Kampioenen kapot

Hamilton was niet de enige met technisch malheur. Een ronde na de uitvalbeurt van de ene wereldkampioen, valt de ander ook alweer uit. Sebastian Vettel was niet vooruit te branden en geeft er ook de brui aan.

Valtteri Bottas bewijst dat de snelheid van Williams in de winter niet nep was. Na een inhaalactie in de derde bocht op Kimi Räikkönen, rijdt de jonge coureur zesde, met voor hem Fernando Alonso, Nico Hülkenberg, Kevin Magnussen, Daniel Ricciardo en Nico Rosberg, die na tien ronden een voorsprong van vijf seconden op de Australiër heeft.

Na elf ronden rijdt Bottas echter geen zesde meer. Al oversturend komt de Fin in de muur terecht. Het blijkt echter mee te vallen met een lekke rechter achterband, al komt de Williams-coureur pas als zestiende weer op de baan. Door het foutje van Bottas ligt er te veel rotzooi op de baan en wordt de Grand Prix van Australië geneutraliseerd. Het is het startsein voor de eerste reguliere pitstops van het jaar.

Aangezien de top vijf na de neutralisatie onveranderd blijft, heeft de neutralisatie weinig invloed op het verloop van de wedstrijd. Kimi Räikkönen is vooraan het grootste slachtoffer: hij valt terug van de zesde naar achtste plaats. Onder andere Jenson Button is er namelijk als de kippen bij om de pits in te gaan en maakt vier plaatsen goed.

Na de herstart verandert er weinig aan de verhoudingen. Op het oog. Ondertussen herstelt Bottas zich sterk van zijn eigen fout. Binnen no-time rijdt hij niet meer zestiende, maar weer in de punten op de tiende plaats. Vooraan verandert er weinig. Hülkenberg vormt een treintje achter zich met Alonso, Button, Vergne en Räikkönen en rijdt in de verdediging.

Halverwege de Grand Prix kan Caterham haar boel gaan inpakken. Marcus Ericsson moet zijn wagen vanwege weggevallen oliedruk aan de kant zetten. De Zweed reed tijdens zijn debuut even twaalfde, omdat hij niet stopte tijdens de neutralisatie, maar reed – op Bianchi na – als laatste toen hij uitviel. Pastor Maldonado valt een tweetal ronde later uit. Zijn Lotus kapt er mee.

Na 33 ronden is Jenson Button de eerste coureur die voor zijn reguliere tweede stop binnenkomt. Helemaal vlekkeloos verloopt die stop niet, omdat de krik de voorkant het piemeltje van de MP4-29 afbeukt. Sergio Pérez volgt in dezelfde ronde, maar laat geen onderdelen achter in de pitstraat.

Räikkönen niet foutloos

Räikkönen kent geen gelukkige rentree voor Ferrari. De wereldkampioen van 2007 crashte al in de kwalificatie en verremt in de race meerder keren. Hierdoor verliest hij onder andere een plaats aan Bottas, die daarop vierde rijdt.

Na zijn pitstop is Alonso eindelijk verlost van Hülkenberg. De Spanjaard komt pal voor de Duitser weer de baan op. De Force India-coureur probeert de tweevoudig wereldkampioen nog wel te verschalken, maar is daarin onsuccesvol. In het tweede bedrijf van de Grand Prix van Australië schakelt de sterk debuterende Magnussen een tandje bij. Hij loopt in op Ricciardo en komt binnen schot- (lees: DRS-) afstand van de thuisrijder. Met nog twaalf ronden te gaan kan Lotus ook inpakken. Romain Grosjean zet na een anonieme race zijn E22 op dezelfde plaats langs de kant als teamgenoot Maldonado.

Bottas geeft zijn sterke inhaalrace een goed vervolg met nog tien ronden te gaan. Bij het ingaan van de laatste bocht rijdt Jean-Éric Vergne het gras op, verliest bijna de controle over zijn Toro Rosso en is het voor Bottas vervolgens kinderspel om de Fransman op het rechte stuk in te halen.  Iets later in de slotfase krijgt Magnussen van McLaren groen licht om de aanval op Ricciardo definitief te openen.

De Australiër blijkt echter voldoende brandstof over te hebben om tempo te houden. Magnussen wordt niet in de gelegenheid gebracht om een inhaalactie te plaatsen, maar de Deen zal ongetwijfeld kunnen leven met de derde plaats tijdens zijn debuut. Een evenaring van het debuut van Lewis Hamilton bij McLaren.

Achter Rosberg, Ricciardo en Magnussen finisht Jenson Button als vierde. Fernando Alonso wordt anoniem vijfde: Ferrari kon het tempo niet volgen. Bottas komt sterk terug van zijn foutje en eindigt als zesde, voor Hülkenberg. Räikkönen eindigt als achtste, voor Jean-Éric Vergne, die door twee foutjes twee posities verloor. Daniil Kvyat pakt als debutant een puntje na een degelijke race.