Nico Rosberg heeft zijn thuisrace met twee vingers in de neus gewonnen. Omdat Lewis Hamilton achteraan startte had de Duitser van niemand wat te duchten. Hamilton knokte er ondertussen lustig op los en werd derde achter Bottas in een race waarin genoeg gebeurde.

Rosberg is de eerste Duitser die de Duitse Grand Prix in een Duitse auto wint sinds Rudolf Caracciola in 1939. Na de start reed de Mercedes-coureur gewoon weg bij de rest en had hij dus van niemand wat te duchten. Een zakelijke, zeer goede overwinning.

Daarachter maakte onder andere Hamilton de show. Spannend was de race op Hockenheim niet omdat er geen spanning inzat wat betreft de winnaar van de race, maar de Grand Prix bood meer dan voldoende spektakel.

Openingsfase

Na een bocht wordt de race gelijk geneutraliseerd. Felipe Massa geeft Kevin Magnussen in de eerste bocht geen ruimte, snijdt hem af en is vervolgens zelf de klos. De Braziliaan vliegt over de kop met zijn Williams. Hij stapt echter zonder een schrammetje uit. Een Marussia start ondertussen zeer slecht en Daniel Ricciardo gaat wijd in de eerste bocht en kan Magnussen en Massa net ontwijken.

De race wordt na een ronde alweer hervat. De leidende positie van Nico Rosberg komt geen moment in gevaar, terwijl Hamilton vanaf de achterkant van het veld zijn rit naar voren begint door Jules Bianchi in te halen. Na vier ronden staat de Mercedes-coureur dertiende.

Als Ricciardo voor de tiende plaats Adrian Sutil inhaalt, kan Hamilton gelijk mee, in de haarspeldbocht na het kromme rechte stuk. De Sauber-coureur ziet de Engelsman, die van ver komt, echter niet en de twee coureurs raken elkaar. Zonder gevolgen.

Het is niet de enige aanrijding in de openingsfase. Enkele ronden later wil Daniil Kvyat buitenom Sergio Pérez inhalen. De Rus laat echter helemaal geen ruimte over voor de Force India-coureur. Hiermee gooit hij zijn eigen glazen in: hij spint, terwijl de langzamere Pérez zonder problemen en positieverlies verder racet.

Ricciardo-Hamilton

In het middenveld gaat het treintje Ricciardo-Hamilton lekker in de rondte. Als ze niet een wagen voor zich inhalen bakkeleien ze onderling wel. Of tegelijk, dat kan natuurlijk ook. Na elf ronden haalt Hamilton Ricciardo in bij de haarspeldbocht, maar zit dan vast achter Räikkönen. Hierdoor kan Ricciardo in dezelfde bocht Hamilton weer inhalen, en een bocht later de Ferrari-coureur. Bij het ingaan van het stadion gaan Hamilton en Räikkönen zij aan zij door de snelle rechter bocht. De Fin kan zijn positie vervolgens bij de hairpin eenvoudig verdedigen, omdat hij aan de binnenkant rijdt. Twee ronden later is het wel raak, na het rechte stuk.. Nu is Hamiltons beurt om twee vliegen in een klap te slaan. Hierbij knijpt hij Räikkönen wel af. Omdat de Fin aan de andere kant Ricciardo heeft rijden, kan hij geen kant op en verliest de Ferrari-coureur wat van zijn voorvleugel. Het zal Hamilton een worst wezen. Hij verschalkt een ronde later Sergio Pérez en rijdt dan vijfde.

Pitstops

Fernando Alonso maakt na dertien ronden vanaf de vierde plaats de eerste pitstop. Dus de positie van Hamilton is wel een beetje vertekenend. Vettel komt iets later binnen en komt in een mooi gevecht terecht wanneer hij de pits uitrijdt. Hij moet tegen twee Ferrari’s tegelijkertijd opboksen, maar komt wel als winnaar bovendrijven. Voor Räikkönen is het een déjà vu: ook nu wordt hij afgeknepen en kan hij geen kant op. Het lange rechte stuk en de haarspeldbocht zijn in ieder geval een garantie voor succes in deze Duitse Grand Prix.

Na zestien ronden komen Rosberg en Bottas binnen voor hun pitstop. Hamilton komt precies tussen hun te rijden, maar moet zijn eerste stop nog maken. Na twintig ronden is de Engelsman nog steeds buiten en kan Bottas op verser rubber hem zonder problemen inhalen. Hamilton maakt het de Fin ook niet moeilijk om zelf ook niet zoveel tijd te verliezen. Daarachter haalt Hülkenberg zonder problemen Räikkönen in.

Lewis Hamilton maakt na 27 ronden pas zijn stop. Daarna komt hij weer Ricciardo tegen, met wie hij nu snel kan afrekenen. Het zorgt ervoor dat de Mercedes-coureur daardoor zevende rijdt. Ook met het duel met Jenson Button komt Hamilton in aanraking met zijn oude teamgenoot. Bij de hairpin gaat Button heel wijd, om vervolgens snel naar binnen te snijden, waar Hamilton dan rijdt. Hierdoor verliest Hamilton een deel van zijn voorvleugel. Een ronde later haalt hij Button (zwaaiend!) alsnog in.

Laatste pitstops

Na ruim veertig ronden maken de voorste coureurs hun tweede en laatste pitstop. Eerst Bottas, een ronde later Rosberg. Hamilton komt hierdoor weer voor Bottas te rijden, die zeven seconden op de Engelsman moet goedmaken om opnieuw tweede te worden. Twee ronden na Bottas’ stop komt Hamilton echter ook alweer binnen. ‘These tyres are not gonna last, man’, vertelde Hamilton al een keer over de boordradio. Hamilton komt als vijfde weer de baan op.

Toro Rosso kent al niet echt een heel goede race, maar deze begint desastreuse vormen aan te nemen wanneer de bolide van Kvyat kapotgaat en vlam vat. Het heeft geen neutralisatie tot gevolg.

Het spektakel gaat daarna gewoon door. Wanneer Hamilton Alonso nihaalt bijvoorbeeld. Sutil die spint op het rechte stuk en krijgt zijn auto niet meer aan de praat na het maken van een donut. Hamilton duikt vervolgens opnieuw naar binnen voor een zacht setje banden.

Dat werpt zijn vruchten af. Opnieuw moet Hamilton zich naar voren vechten, maar op verser rubber gaat hem dat eenvoudig af. Omdat Bottas’ banden wel al heel oud zijn, moet de Williams-coureur het van zijn team rustig aan doen. Daarachter kunnen Ricciardo en Alonso wel tot het gaatje vechten, waarbij ze elkaar precies genoeg ruimte geven voor een mooi duel. Regelmatig wisselen de twee stuivertje. Alonso komt als winnaar bovendrijven.

Rosberg heeft zich dan bij wijze  van spreken al gedoucht en omgekled. De Duitse sportzomer blijft een ontzettend succes, nu ook Rosberg de Duitse Grand Prix heeft gewonnen in een Duitse auto. Bottas doet niets fout en houdt Hamilton achter zich.