Kimi Raikkonen staat niet bepaald te boek als een coureur die in de kwalificatie boven zichzelf uitstijgt. Sinds hij begin 2007 in dienst kwam bij Ferrari heeft hij slechts vijf pole-positions gescoord. Hoe komt dat toch? Volgens Raikkonen ligt het aan de banden.Ook dit seizoen is duidelijk dat de wereldkampioen in de races over het algemeen beter voor de dag komt dan in de kwalificatie. Met Duitsland als negatieve uitschieter. Raikkonen kwalificeerde zich in Hockenheim slechts als zesde.

In zijn eerste poging was op de onboard-beelden duidelijk waarneembaar dat Raikkonen niet op zijn gemak in de auto zat. Hij heeft nogal eens moeite zijn banden op de juiste temperatuur te krijgen.

In gesprek met Auto Motor und Sport legt Raikkonen uit hoe dat komt: ,,Veel hangt af van de karakteristieken van het circuit, het asfalt, de temperatuur en de bandencompound. Onder bepaalde omstandigheden slaagt McLaren erin haar banden sneller op te warmen.”

McLaren kan daardoor in de kwalificatie snellere ronden rijden, maar daar staat weer tegenover dat het rubber onder de MP4-23 sneller afslijt wat in de race weer tijdverlies oplevert. ,,Dat kun je tegen elkaar wegstrepen”, vindt Raikkonen.

,,Het liefst heb ik een auto die allebei aankan: snel de banden opwarmen die vervolgens lang meegaan. Dat kan niet langer. Omdat je tussen kwalificatie en race niets aan de auto mag veranderen.” Hoofdoorzaak zijn volgens Raikkonen dus de banden. Hij zegt ook dat lang niet alle bandensets van gelijke kwaliteit zijn. ,,Sinds de bandenoorlog voorbij is, kunnen twee sets enorm van elkaar verschillen.”

,,Dat maakt het zo moeilijk om alles in de kwalificatie op z'n plek te laten vallen. Je weet nooit wat je kunt verwachten”, vervolgt 'The Iceman'. Daar komt nog bij dat Raikkonen altijd al wat moeite heeft gehad zijn banden op te warmen. ,,Als er een langzame bocht is vlak voor de finish of een langzaam rijdende coureur voor je, dan is het sowieso onmogelijk. De eerste twee bochten ben je dan aan de beurt… Daarom is het zo belangrijk in je outlap niet in verkeer terecht te komen.”

Verder herhaalt Raikkonen in het vraaggesprek eens te meer dat hij zich thuisvoelt bij Ferrari. Meer dan bij McLaren, waar hij zich in een keurslijf geperst voelde. ,,Bij Ferrari vermaak ik me een stuk beter. Het team zorgt perfect voor me. Iedereen weet wat ik wel en niet leuk vind en ik krijg van het team meer dan genoeg ademruimte.”

Tot slot wordt hem gevraagd of het klopt dat hij zich soms verveelt in de auto. ,,Alleen wanneer ik mijlenver op kop lig”, antwoordt Raikkonen in alle eerlijkheid. ,,Zoals vorig jaar in Melbourne. Dan dwalen mijn gedachten af of ga ik spelen met de knoppen op mijn stuurwiel. Tot ik plotseling een rempunt miste. Dit jaar heb ik helaas nog niet zo'n race gekend.”

KVN