Nog maar twee weken geleden was Manfredi Ravetto teambaas van Caterham, en leek hij bezig het worstelende team erbovenop te helpen. Nu is hij uit zijn positie ontheven door de curator, en snapt hij helemaal niets van het geruzie waar de renstal onder gebukt gaat.

Ravetto heeft de vrije val waarin Caterham de afgelopen week terecht is gekomen niet aan zien komen, zegt hij. “Ik moest terugtreden in het belang van het team, zeiden ze. Caterham zou blijven racen en de salarissen zouden betaald worden, precies zoals toen ik de leiding had. Maar dat blijkt dus allebei niet het geval te zijn, en ik zou willen weten hoe dat komt. Nu zitten driehonderd gezinnen met een probleem.”

De Italiaan loopt met nog veel meer vragen rond. “Ten eerste twijfelt niemand van de betrokkenen eraan dat het team nog steeds eigendom is van Tony Fernandes. Waarom heeft die dan begin oktober verklaard niets meer met de renstal de maken te willen hebben, omdat hij hem heeft verkocht?”

Diezelfde Fernandes verandert om de haverklap van uitleg, meent Ravetto. “Eerst zegt hij dat de deal beklonken is, en vervolgens dat de kopers toch niet betaald hebben. Dan roept hij dat de overeenkomst is geklapt omdat de kopers de schuldeisers van het team niet betaald hebben, of omdat het gebouw niet is overgedragen.” Vol ongeloof: “De schuldeisers niet betaald? Hoe hadden we dan het team nog vier maanden kunnen runnen?”

“En dan nog, als de verkoop niet goed zou zijn gegaan, waarom is er dan een nieuw managementteam aangesteld?”, vervolgt Ravetto. “Daar moet een goede reden voor geweest zijn. Ik zou bijna denken dat het anders een poging was om de schuld voor de problemen op iemand anders af te schuiven, maar dat weiger ik gezien de statuur van de betrokken partijen te geloven.”

“Daarnaast vraag ik me af of er voor de curator echt niet een manier was met wat minder rampzalige gevolgen in te grijpen”, zegt Ravetto. Hij doelt op de ondoorzichtige bedrijfsmatige situatie rondom het team – leverancier Caterham Sports is onder curatele gesteld, maar de curator heeft ook de touwtjes in handen genomen van het 1Malaysia Racing Team, het op zichzelf staande bedrijf dat het raceteam runt. “Zo betekenen de problemen van bedrijf A een doodsvonnis voor bedrijf Z. Heel vreemd als je het mij vraagt.”

Forza Rossa

Ondertussen zingen geruchten rond dat de overname van Caterham eigenlijk een vooropgezet plan was, om het team later te kunnen vervangen door het Roemeense Forza Rossa. Dat Colin Kolles, na de overname actief als adviseur bij Caterham, ook aan het Roemeense project verbonden is, verleent die speculaties enige geloofwaardigheid. Ravetto wil er echter niets van weten.

“Het is op geen enkel moment de bedoeling geweest om over te gaan in Forza Rossa”, verzekert de ex-teambaas. Het enige doel was om van Caterham een levensvatbaar bedrijf te maken, zegt hij. “We wilden het ontwikkelen, uitbreiden en onderdeel laten uitmaken van een netwerk van bedrijven. Daarvoor wilde ik door het vuur gaan. Alles stond gereed om het seizoen af te maken en een auto voor 2015 te bouwen.”