Red Bull Racing zou op het punt staan een nieuwe verbintenis met motorleverancier Renault te ondertekenen. Volgens Autosport is het alleen nog wachten op goedkeuring van Red Bull-baas Dietrich Mateschitz.

Als het contract getekend wordt, is Red Bull in ieder geval voor 2016 verzekerd van Renault-motoren, meldt Autosport. Mogelijk gaan de twee partijen ook daarna met elkaar verder.

De Oostenrijkse constructeur en de Franse motorbouwer liggen al het hele seizoen met elkaar overhoop. Red Bull is ontevreden over de teleurstellende kwaliteit van de krachtbronnen uit Viry-Châtillon. Het team zegde het doorlopende contract eenzijdig op, maar kon tot nu toe geen nieuwe motorpartner vinden.

Wanneer Renault Red Bull weer in genade aanneemt, zou dat volgens Autosport wel financiële consequenties hebben voor de renstal. Renault-partners Total en Infiniti zouden dan vanaf 2017 hun sponsorsteun aan Red Bull stopzetten. Dat zou het voormalige kampioensteam een flinke duit kosten. Nu verdient het de kosten voor de Renault-motoren nog makkelijk terug uit het sponsorgeld.

Fabrieksteam

Het geld dat Renault op de sponsoring van Red Bull bespaart, komt goed van pas als de Fransen volgend jaar weer met een fabrieksteam op de grid staan. Renault is al een paar maanden bezig met de overname van het noodlijdende Lotus. Ook bij de ontwikkeling van de matig presterende motor kan het de extra euro’s waarschijnlijk goed gebruiken.

Als het weer een fabrieksteam heeft, zou Renault er geen bezwaar tegen maken als Red Bull de Renault-motor onder een andere naam in zijn auto’s legt. Alle marketingaandacht zou dan tenslotte naar het eigen fabrieksteam gaan, en niet naar de formatie van de energiedrankjesfabrikant.

Het enige voorbehoud vormt vooralsnog Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz. Volgens een bron van Autosport weet de vermogende Oostenrijker nog niet of hij de deal wil accepteren. Mateschitz zou er nog niet eens over uit zijn of hij wel in de Formule 1 wil blijven met zijn teams.