Het team van Red Bull beraadt zich erop in Canada toch nieuwe motoren in de bolides van Daniel Ricciardo en Daniil Kvyat te hijsen en de bijbehorende gridstraffen dan maar voor lief te nemen.

Dat vertelt Red Bull-teambaas Christian Horner aan Autosport. Horners coureurs zijn allebei al aan hun vierde uit maximaal vier toegestane krachtbronnen toe. Elke motor is door de FIA onderverdeeld in zes onderdelen. Zodra van één onderdeel een vijfde exemplaar wordt gebruikt, volgt er een gridstraf van tien plekken. Voor elk volgende vijfde component, volgt een extra straf van vijf gridposities.

“We hebben het weekend in Monaco zonder motorproblemen doorstaan en dat is absoluut een stap in de juiste richting, maar de race in Canada wordt een veel zwaardere proef voor de motoren”, weet Horner, wiens team het hele jaar al veel problemen heeft met haar Renault-krachtbronnen.

“We moeten dan ook goed nadenken over wat we daar willen doen en of we in Canada mogelijk onze eerste gridstraf willen nemen”, vervolgt de Brit, die zich er met nog dertien races te gaan bij heeft neergelegd dat gridstraffen onvermijdelijk zijn.

“Voor we een beslissing nemen, moeten we de conditie van de in Monaco gebruikte motoren echter eerst goed onderzoeken”, vertelt Horner, die tegenover het Spaanse Marca de vrees uitspreekt dat de race in Canada ook zonder gridstraffen een lastig verhaal wordt, aangezien vermogen er een hoofdrol speelt: “En er is niks wat je kan doen om daarvoor te compenseren”, verklaart hij, verwijzend naar het gebrek aan power van de Renault-V6.