Teambaas Christian Horner houdt openlijk vol dat Red Bull eerst moet weten wat motorleverancier Renault besluit te doen, voor het over zijn eigen toekomst na kan denken. Achter de schermen lijkt een breuk echter steeds waarschijnlijker.

Volgens Auto, Motor und Sport heeft Red Bull de Franse motorleverancier zelfs al officieel medegedeeld dat het in 2016 niet met haar verder zal gaan, ondanks een doorlopend contract. De Duitse publicatie meldt dat Red Bull een prestatieclausule in haar overeenkomst met Renault heeft aangewend om de deal een jaar eerder te beëindigen, al zou Renault dit niet hebben geaccepteerd en juridische stappen overwegen.

Red Bull zit niet op dat laatste te wachten en dat is ook waarom bijvoorbeeld teambaas Christian Horner openlijk blijft benadrukken dat Red Bull een contract met Renault heeft. En de bal, zo beklemtoont Horner in gesprek met Motorsport.com, ligt bij de Fransen: “We wachten af wat hun toekomstplannen zijn. Aan de hand daarvan, beslissen we over onze eigen toekomst.”

Renault overweegt weer een eigen team te beginnen, bijvoorbeeld door Lotus over te nemen, maar het is ook niet uitgesloten dat het stopt met de Formule 1. Horner: “Het belangrijkste voor ons, ongeacht wat Renault besluit, is dat we weten waar we aan toe zijn en een competitieve motor krijgen.”

De Renault-V6 is dat op het moment niet en Horner zet in gesprek met Autosport vraagtekens bij het huidige Formule 1-programma van Renault. “Ik krijg de indruk dat er goede mensen rondlopen, maar ze niet over genoeg middelen beschikken.”

Contractperikelen
Met deze laatste uitspraak laat Horner toch weer zijn onvrede over de gang van zaken bij Renault blijken, net zoals hij desgevraagd aangeeft dat het ‘niet onmogelijk’ zou zijn het Red Bull RB12-ontwerp voor 2016 aan een andere krachtbron dan die van Renault aan te passen.

Als alternatief voor Renault, wordt Mercedes genoemd. Mercedes-chef Toto Wolff zette de deur wat dat betreft onlangs op een kier. Horner wil daar niets over kwijt, maar Red Bull-adviseur Helmut Marko wel: “Klinkt goed”, antwoordt hij op de vraag van het Duitse Sky hoe de combinatie van Red Bull met Mercedes hem in de oren klinkt. “Maar”, vervolgt hij. “Ik moet er gelijk bij zeggen dat we een deal met Renault hebben.”

“Zolang dat zo is, kunnen we niet met andere leveranciers spreken”, vertelt Marko, die zich echter ‘kan voorstellen’ in zee te gaan met Mercedes. Toch waakt ook Marko ervoor met ruzie uit elkaar te gaan met Renault. “Als het van een breuk komt, is dat hopelijk een vriendschappelijke.”

Dat laatste strookt dan weer niet met het volgens Auto, Motor und Sport de wacht aanzeggen van Renault door Red Bull. Wat Horner echter wel heeft aangegeven, is dat de voorwaarden in het contract met Renault ‘zeer specifiek’ zijn en ‘beide partijen verplichtingen aan elkaar hebben’.