Red Bull heeft vlak voor de eerste wintertest in Jerez de nieuwe auto onthuld. De RB11 is voor de gelegenheid gehuld in camouflagekleuren.

Het op tijd rijlkaar maken van de RB11 bleek voor Red Bull nog een hels karwei. De Brits-Oostenrijkse formatie wilde van de laatste week vóór de seizoensaftrap in Jerez optimaal gebruik maken om goed voorbereid op het asfalt te verschijnen. Dat betekende echter wel dat de nieuwe bolide last-minute nog enkele crashtests moet doorstaan. Dit gebeurde echter zonder problemen en dus is de meervoudig kampioen er de komende dagen gewoon bij.

Je moet haast haviksogen hebben om uit de wirwar van zwarte lijnen de veranderingen ten opzichte van de auto van vorig jaar waar te nemen. Wat wel heel duidelijk zichtbaar is, is dat de neus korter is geworden en heel veel weg heeft van de neus van de Williams.

Jong rijdersduo
Red Bull gaat het seizoen 2015 in met twee relatieve ‘groentjes’. Daniil Kvyat begint nog maar aan zijn tweede jaar in de koningsklasse van de mondiale autosport na een verdienstelijk debuutjaar bij Toro Rosso. Hij schuift aan naast Daniel Ricciardo, die met drie overwinningen in 2014 vriend, vijand en ongetwijfeld teamgenoot Sebastian Vettel verraste. De Australiër bombardeert zich daarmee misschien wel tot dé underdog van 2015.

De breedlachse Australiër voelt ondanks zijn nieuwe status niet meer druk dan voorheen. “In tegendeel, ik ben door mijn prestaties van afgelopen jaar vol zelfvertrouwen. Ik wil dan ook zoveel mogelijk op dezelfde manier verder te gaan. Het is nu nog moeilijk in te schatten of we er de auto voor hebben, maar we willen het Mercedes lastig gaan maken. De eerste geluiden binnen het team over de RB11 zijn in ieder geval goed.”

Nieuwkomer Daniil Kvyat, de jonge Rus die de samenwerking met Ricciardo wel ziet zitten, geeft aan zich niet te veel te willen verliezen in al te ambitieuze doelen: “Nee, ik heb mezelf geen specifieke doelen gesteld. We kunnen wel heel hoog van de toren gaan blazen, maar dat heeft geen zin. Het enige wat we kunnen doen is heel hard werken en hopen dat we daardoor mooie resultaten behalen.”

Adrian Newey en Christian Horner
Veel zal echter afhangen van in hoeverre motorleverancier Renault in staat blijkt het niveau van de Franse krachtbron op te schroeven naar een niveau gelijk aan dat van de Mercedes-krachtbron. Aan de auto zal het normaal gesproken immers niet liggen. Hoewel topontwerper Adrian Newey enkele taken uit handen heeft gegeven, is de RB11 volgens teambaas Christian Horner namelijk wel degelijk ‘een echte Newey’.

“Ik ben inderdaad nog steeds nauw betrokken bij de ontwikkeling van de auto”, geeft Newey zelf toe. “Ik werk nu alleen meer samen met een complete ontwerpafdeling.” De ontwerper is zelf overigens de eerste om de verwachtingen van hun gezamenlijke geesteskindje te temperen: “We moeten realistisch zijn. De Mercedes-krachtbron had afgelopen seizoen ongeveer zestig paardenkrachten meer, en hoewel Renault heel hard werkt om dat verschil te overbruggen, mogen we niet vergeten dat dit tijd kost.”

Teambaas Christian Horner ziet 2015 als een nieuw tijdperk voor Red Bull. Hij erkent dat ze dat tijdperk met een jonge line-up ingaan. “Maar dat hoeft in mijn ogen geen nadeel te zijn”, verdedigt hij zijn keuze voor de twee ‘Danny’s’: “Ze zijn beiden jong en hongerig en werken bovendien keihard. Met deze jongens hopen wij het gat naar Mercedes te kunnen dichten.”