Het remprobleem dat McLaren-coureur Fernando Alonso tot opgeven dwong in Spanje, werd veroorzaakt doordat een tear-off van zijn helm vast kwam te zitten in een brake duct rechtsachter.

Een tear-off is een soort transparant stuk plasticfolie, waarvan er meerdere op het vizier van een helm zitten. Tear-offs vangen viezigheid op, zodat dat niet op het vizier zelf komt en de coureur goed zicht kan houden door een vieze tear-off eraf te halen, wat is waar de naam vandaan komt.

Het probleem bij Alonso was echter dat één van die tear-offs het brake duct van zijn rechter achterwiel blokkeerde, zo vertelt McLarens racing director Eric Boullier aan Autosport. Brake ducts zijn een soort luchthappers die dienen om de remmen te koelen. Bij Alonso’s McLaren gebeurde dat dus niet meer goed, waardoor hij een remprobleem kreeg, zo legt Boullier uit: “Door de obstructie werd de luchtstroom van de koeling verstoord, waardoor de remvloeistof aan de kook raakte en een remprobleem ontstond.”

Alonso schoof daardoor eerst in ronde 25 van de baan in bocht één en kwam toen hij daarna de pits in kwam vervolgens niet goed tot stoppen. De Spanjaard schoot door zijn pitgebied, al raakte daar gelukkig niemand bij gewond omdat zijn monteurs op tijd aan de kant sprongen.

Boullier meldt dat McLaren na onderzoek op videobeelden heeft gezien dat de tear-off voor het remprobleem zorgde. De Fransman noemt het ‘een bizar voorval’, maar herinnert zich ook dat hij het wel eens eerder heeft meegemaakt, want toen hij nog voor Lotus werkzaam was, viel de toenmalige Lotus-coureur Kimi Räikkönen om dezelfde reden uit in de Grand Prix van België van 2013.

Voor Boullier zijn deze incidenten reden om te opperen dat er wel eens kan worden nagedacht over wat coureurs na gebruik met tear-offs moeten doen. “Het mag duidelijk zijn dat ze nodig zijn, maar misschien moet er eens gesproken worden over hoe en waar coureurs ze het beste weg kunnen gooien.”