Motorleverancier Renault hoopt tijdens de winter in te lopen op rivaal Mercedes. Het aanpassen van de configuratie van de turbo van de motor is daarbij echter niet bepalend, volgens Renault.

Een groot verschil tussen de V6-turbomotoren van Renault en Mercedes van 2014 is dat de Renault een ‘conventionele’ turbo heeft die aan de achterkant van de motor zit, terwijl Mercedes de turbo van haar krachtbron gesplitst heeft, waarbij de compressor voor de motor zit en de turbine er achter.

Beide componenten van de Mercedes V6 zijn uiteraard wel aan elkaar verbonden, aangezien de door uitlaatgassen aangedreven turbine de compressor weer ‘aandrijft’, maar het voordeel van de configuratie van Mercedes is dat de compressor door zijn positie aan de voorkant koelere lucht opvangt en op een directere wijze de motor in stuurt. Dit is ingewikkelder, maar in theorie effectiever dan de orthodoxe configuratie van Renault.

Bij de Renault-V6 vangt de turbo de uitlaatgassen eveneens op, maar moet de hete lucht die daar door de compressor naar binnen wordt gezogen vervolgens een langere afstand afleggen, terwijl de lucht tevens in grotere mate gekoeld moet worden terwijl deze terug naar de motor wordt geleid.

Een bijkomend voordel van de configuratie van Mercedes is dat er – zoals gezegd – minder koeling vereist is. Dat biedt mogelijkheden voor een compactere configuratie van de motor en bijbehorende componenten, wat Mercedes (en haar klanten) weer in staat stelt vrijer te zijn qua ontwerp van het bodywork om de krachtbron heen en de positionering van bijvoorbeeld de versnellingsbak, terwijl het ontwerp ook lichter is.

Renault
In theorie klinkt het alsof er veel voordelen aan de motor-configuratie van Mercedes kleven, maar Rémi Taffin van het rivaliserende Renault vertelt aan ESPNF1 dat het in zijn ogen desondanks ‘niet bepalend is’ voor het verschil in performance dat in 2014 te zien was.

Wel laat Taffin zich nog ontvallen dat het, conform de wijzigingen die Renault gedurende de winter aan haar motor mag maken, mogelijk is over te stappen op een configuratie zoals Mercedes heeft. “We kunnen dat inderdaad doen, maar ik mag niet zeggen of dat ook gaat gebeuren”, zo laat hij toch in het midden of Renault – dat in 2015 motoren zal leveren aan Red Bull, Toro Rosso en eventueel Caterham – een andere filosofie overweegt.

Honda
Wat opvallend is aan het motorverhaal is dat Honda, dat in 2015 haar rentree maakt, een jaar de kans heeft gehad om de in 2014 geïntroduceerde V6-motoren in actie te zien en bestuderen en er naar verluidt voor heeft gekozen net als Mercedes voor een gesplitste turbo te gaan. Op de eerst foto’s van de Honda V6 was dat nog niet te zien, maar volgens Autosport was de turbo van de V6 die in Abu Dhabi werd getest wel degelijk gesplitst.