Cyril Abiteboul, het hoofd van Renaults motorprogramma, heeft vraagtekens gezet bij het plan van de Formule 1 om met ingang van 2017 met motoren te racen die 1000 pk of meer produceren.

De F1 Strategy Group, het orgaan dat de door de Formule 1 te varen koers uitstippelt, dubt al langer over nieuwe motorformules. Het plan dat vooralsnog de voorkeur lijkt te genieten, is om de huidige V6-krachtbronnen per 2017 flink op te pompen zodat ze 1000 pk gaan leveren, hetgeen past binnen de bredere pogingen om de Formule 1 weer echt de koningsklasse te maken, met bijbehorend audiovisueel spektakel.

Vooralsnog heeft vrijwel iedereen van binnen de Formule 1 zich positief uitgelaten over het streven naar motoren met 1000 pk of meer – ook al bestaat er onenigheid over hoe dat het best bereikt kan worden – maar Renault-topman Cyril Abiteboul heeft zo zijn twijfels, vertelt hij aan Autosport.

“Ik zou het persoonlijk geweldig vinden als we naar motoren met 1000 pk gaan, maar we moeten wel iemand zien te vinden die daarvoor betaalt. De kleine, onafhankelijke teams klagen nu immers al steen en been over de kosten van de huidige V6-motoren. Ze kunnen deze motoren amper betalen, maar aan de andere kant moeten we ze nu iets van 200 pk sterker maken. Dat valt toch niet met elkaar te rijmen?”, vraagt Abiteboul zich hardop af.

“Het is namelijk echt niet zo dat we deze motoren onder de huidige voorwaarden zomaar even 1000 pk kunnen laten produceren. Ze zouden over de hele lijn flink aangepast moeten worden. Het gaat dan echt om een grotendeels nieuw ontwerp, wat ook gelijk betekent dat er simpelweg geen goedkope manier is om dit voor elkaar te krijgen”, aldus Abiteboul.