Dat Renault er afgelopen seizoen niet in is geslaagd veel vooruitgang te maken met haar V6-turbokrachtbron, schrijft de Franse firma mede toe aan haar gespannen relatie met Red Bull.

Dat stelt Cyril Abiteboul, managing director van Renault F1, in gesprek met Motorsport.com. “Het is absoluut waar dat de recente ontwikkelingen en onzekerheid omtrent onze samenwerking met Red Bull eraan hebben bijgedragen dat beide partijen op technisch vlak minder nauw hebben samengewerkt.”

Renault zette gedurende de winter van 2014 op 2015 geen wezenlijke stap vooruit met haar krachtbron en kwam tijdens het seizoen pas erg laat – in Brazilië – met een omvangrijke update, welke vooralsnog erg is tegen gevallen.

Volgens Abiteboul komt dit mede omdat Red Bull en Renault een tijd lang ‘praktisch niet meer met elkaar spraken’. “Met oog op volgend jaar, konden we niet anders”, verklaart de topman van de firma wiens relatie en gezamenlijke toekomst met Red Bull halverwege het jaar zo goed als voorbij leek, ondanks dat deze nu weer opgelapt lijkt te worden.

“Misschien hadden we er voor moeten zorgen dat we gewoon met elkaar in gesprek waren gebleven wat de zaken voor dit jaar betreft”, erkent Abiteboul nu. Dat Renault ‘niet het maximale’ uit de updates heeft gehaald die het heeft geïntroduceerd, schrijft hij tussen neus en lippen door namelijk toe aan de gebrekkige communicatie.

De Fransman benadrukt echter dat Renault zeker nog meer uit de gebrachte updates kan halen. Of het haar verbeterde V6-turbokrachtbron tijdens de seizoensfinale in Abu Dhabi gaat inzetten, staat nog niet vast. In Brazilië werd de motor alleen door Red Bulls Daniel Ricciardo gebruikt en reden Daniil Kvyat en de Toro Rosso-rijders met oude specificaties. Volgens Ricciardo was de motor geen verbetering. De upgrade was ook niet volledig.

Of Red Bull en Renault in 2016 met elkaar verdergaan, staat nog altijd niet vast. Voor Red Bull zijn pogingen om naar een andere leverancier ogenschijnlijk op niets uitgelopen. Of het van een verzoening met Renault komt – en in welke vorm de samenwerking vervolgd kan worden – is volgens de motorleverancier afhankelijk van wat Renault-ceo Carlos Ghosn besluit met oog op de toekomst.