Sebastian Vettel viel zondag voor de tweede keer dit jaar uit dankzij een defecte dynamo van Renault. De Franse motorleverancier denkt nu de oorzaak te weten. Renault vermoedt dat de dynamo oververhit raakt bij lage toerentallen.

Dat lijkt een plausibele verklaring. De Red Bull-coureur viel in Valencia uit na een langdurige neutralisatie. En toen was het ook aardig warm weer. In Monza scheen het zonnetje eveneens behoorlijk, en rijden de auto’s ook regelmatig met lage toerentallen. Daar zorgen de chicanes wel voor. In Monaco ondervond Renault trouwens ook al problemen met de dynamo’s van de motoren.

“Ons onderzoek na de uitvalbeurten in Valencia (Grosjean viel ook uit, red.) weet het aan mogelijke oververhitting door lage toerentallen”, zegt de uitvoerend directeur van de motorleverancier, Rob White, tegen Autosport. “We ontwikkelden daarop een nieuwe dynamo die aan de bak moest op de testbank. Vervolgens reden Red Bull en Lotus ermee op Spa. Toen ondervonden ze géén problemen.”

“We hebben de dynamo wat langer en breder gemaakt zodat hij de extra elektriciteitsaanvraag aankan. Hiermee kunnen we dertig procent elektriciteit extra leveren met lage toerentallen. Nieuwer dan deze dynamo’s konden ze niet zijn. Na de problemen in de derde vrije training en de kwalificatie besloten we de dynamo’s van Jérôme d’Ambrosio en Vettel te vervangen. De uitvalbeurt in de race is daarom te wijten aan een onverwachte korte levensduur van de dynamo.”

White vervolgt: “Andere onderdelen gaan veel langer mee. Het is daarom belangrijk dat gat in levensduur te dichten. Dit is niet acceptabel; dit probleem moet vóór Singapore opgelost zijn.”