De grote verliezer van het Grand Prix-weekend in Singapore was zonder meer Nico Rosberg. De Duitse Mercedes-coureur werd geplaagd door problemen aan zijn zilvergrijze bolide en verloor na zijn uitvalbeurt de koppositie in het kampioenschap.

Het gedoe begon voor Rosberg al in de opwarmronde, toen zijn W05 weigerde te vertrekken. Nadat hij de race uit de pitstraat was begonnen, reed de Duitser nog wat langzame rondjes achteraan het veld, om ten slotte tijdens zijn eerste pitstop noodgedwongen de strijd te staken.

“Dit was zeker weten de moeilijkste dag van het jaar, erger dan Silverstone”, verzucht Rosberg. Hij legt uit wat er aan de hand was: “Geen enkele bediening op het stuur deed het. Ik had geen hybide aandrijving, geen DRS. De versnellingshendeltjes werkten wel een klein beetje, maar sloegen altijd een versnelling over. Ik had dus geen tweede, vierde versnelling, enzovoort. De rembalans kon ik ook al niet aanpassen, terwijl die juist helemaal verkeerd stond afgesteld. Door al die problemen was ik zo langzaam.”

“Waarschijnlijk was het een verbinding in de stuurkolom”, wijst Rosberg de oorzaak van het mankement aan. “Het was niet iets in het stuur zelf, want toen dat tijdens de pitstop vervangen werd, haalde dat niets uit.” Rosberg vertelt ook waarom hij na de pitstop de race niet meer voort kon zetten. “Toen ik mijn stop ging maken, deed ook de pit limiter het niet meer. Ik kon de auto niet in z’n vrij zetten, dus bij het wegrijden zouden ze me van de krik laten vallen terwijl ik vol gas gaf. Maar toen besloten ze toch dat dat te gevaarlijk was en hielden we het voor gezien.”

Het gekke was dat tijdens de checks voor de race alles nog prima in orde was, zegt Rosberg. “Het begon toen ik in de pits in de auto ging zitten. Vlak daarvoor hadden de monteurs alles nog vijf keer nagekeken, maar toen ik achter het stuur ging zitten was het ineens mis.”

De gebrekkige betrouwbaarheid frustreert Rosberg wel een beetje, zo moet hij toegeven. “Vanuit het oogpunt van het team is de betrouwbaarheid het belangrijkste verbeterpunt. De snelheid is heel goed, dat zagen we vandaag ook weer, maar voor de betrouwbaarheid moeten we de problemen van vandaag tot op de bodem uitzoeken.”