Kampioenschapsleider Nico Rosberg denkt dat het gunstig voor hem is dat de FIA het radioverkeer vanaf de pitsstraat naar de coureurs aan banden heeft gelegd, omdat hij altijd al goed nadacht achter het stuur.

Voor de goede orde: met zijn opmerking over goed nadenken achter het stuur verwijst Rosberg niet naar de manier waarop hij racet – om grappen te voorkomen over zijn aanvaring met Mercedes-teamgenoot Lewis Hamilton in Spa of zijn slippertjes uit Italië – maar het bedienen van zijn bolide.

“Ik heb altijd al mijn best gedaan om zo goed mogelijk mee te denken tijdens het rijden”, vertelt hij aan Auto, Motor und Sport. “Ik ben nooit iemand geweest die klakkeloos aan knopjes zit omdat er vanaf de pitsmuur wordt verteld dat dat moet. Ik heb er altijd bij stil gestaan waarom zoiets moest en ik denk dat ik daar nu van zal profiteren, aangezien ik daardoor makkelijker zal wennen aan het rijden zonder radio-instructies.”

Wat verder nog voor hem spreekt, is dat Rosberg zijn huiswerk wat dit betreft al heeft gedaan. “Ik heb een dag lang in de simulator geoefend op het rijden zonder hulp vanuit de pits”, bevestigt de Duitser, die erkent dat er flink wat op het takenlijstje stond: “De motorinstellingen zijn bijvoorbeeld zeer afhankelijk van de situatie. Tot voort kort vertelden onze engineers hoe daarop in te spellen, maar nu moeten we dat zelf weten en kunnen doen.”

Waar Rosberg nog wel aan moet wennen, is het actief aflezen van het display op zijn stuur. Het is immers wel toegestaan daar de status van de banden, de remmen en het brandstofgebruik op weer te geven, maar dat is juist typisch informatie die voordat de radiobeperkingen werden ingevoerd door zijn engineer over de radio werd gemeld. Niet elk team heeft overigens zo’n geavanceerd display, dus dat is sowieso gunstig voor Mercedes.