Nu er slechts een paar dagen na het ongeval van Jules Bianchi alweer een raceweekend voor de deur staat, steekt een praktische vraag de kop op: wat te doen met de tweede Marussia?

Uit de vanmiddag vrijgegeven inschrijflijst voor de Russische Grand Prix, blijkt dat het team zijn Amerikaanse testcoureur Alexander Rossi heeft opgegeven als bestuurder van de Bianchi’s auto. Dat Rossi ook daadwerkelijk zijn debuut zal maken, is echter nog niet zeker.

De monteurs hebben afgelopen woensdag in de pits in Sotsji twee chassis’ opgebouwd, maar de beslissing of er met één of twee auto’s geracet wordt, zal pas later genomen worden. Waarschijnlijk laat het team de beslissing afhangen van Bianchi’s familie. Bovendien was de teamleiding nog niet ter plaatse om een besluit te nemen: sportief directeur Graeme Lowdon is pas vandaag op het circuit aangekomen, en teambaas John Booth blijft bij Bianchi in Japan.

In principe zijn teams verplicht met twee auto’s deel te nemen aan een Grand Prix-weekend. In uitzonderlijke gevallen, zoals nu, is het echter denkbaar dat Formule 1-baas Bernie Ecclestone met de hand over het hart strijkt en de inzet van slechts één auto toestaat.

Rossi’s Formule 1-ervaring bestaat vooralsnog uit een vijftal vrijdagtrainingen. Van 2012 tot deze zomer stond hij onder contract bij Caterham, maar nadat daar een managementwissel plaatsvond moest de Amerikaan het veld ruimen. Hij vond onderdak bij Marussia, en even leek het alsof hij voor dat team in België zijn Grand Prix-debuut zou maken als vervangen van Max Chilton. Dat ging toen niet door, en Rossi reed alleen de vrije training.