In een ideale wereld waren de regels die in het geval van een safetycar gelden al veranderd, maar Nick Heidfeld weet als geen ander dat dat niet het geval is. Nu wil Mario Theissen de regels alsnog snel veranderen.De Duitse coureur leidde de Spaanse Grand Prix op het moment dat de tweede serie pitstops bezig was. Toen crashte Heikki Kovalainen en ging de pitstraat dicht, maar Heidfeld moest wel pitten omdat zijn tank leeg was.

Nu bestaat er nog enige discussie of Heidfeld niet nog de pitstraat in had kunnen rijden voordat de safetycar de baan opkwam, maar het gaat meer om het grotere geheel. Vrijwel iedereen is het erover eens dat de regels niet kloppen.

Het is nu de beurt aan Theissen om tekst en uitleg te geven. ,,Er valt niets te plannen, het is een loterij. Voor de race bepaal je je strategie en vanaf dat moment kun je alleen maar hopen dat alles goed gaat”, vertelt hij na afloop.

,,We probeerden Nick nog naar binnen te roepen, maar het zal net twee seconden te laat zijn geweest. Hij was de ingang van de pitstraat al voorbij gereden. Helaas. Hij kon nog twee ronden rijden, maar toen moesten we wel een pitstop maken.”

Het kwam Heidfeld op een stop-and-go penalty te staan. Theissen hoopt dat dit de teams en de FIA ertoe aanspoort de regels nog voor de races in Monaco en Canada, waar de safetycar traditioneel overuren maakt, te veranderen.

,,We beseften dat we bestraft zouden worden, maar we konden gewoon niet anders. Hopelijk kunnen we snel vooruitgang boeken in de discussies die al plaatsvinden. Als er op tijd, dus voor Monaco en Canada, maatregelen genomen kunnen worden, dan juich ik dat toe.”

Heidfeld finishte de race uiteindelijk nog als negende, net buiten de punten.

KVN