Carlos Sainz heeft zich in de vrijdagtrainingen op Monza vooral op de race van zondag voorbereid. Net als voor zijn Toro Rosso-teamgenoot Max Verstappen is de kwalificatie voor Sainz immers een formaliteit wegens een motorwissel en gridstraf.

Waar bij Verstappen vandaag werd besloten zijn motor te vervangen, om zo een extra exemplaar te hebben voor de rest van het seizoen, daar stond voor Sainz al langer vast dat hij een nieuwe motor én een gridstraf van tien plekken zou krijgen tijdens het raceweekend in Italië.

Om die reden had Toro Rosso van tevoren een afwijkend testprogramma opgesteld voor Sainz, die beaamt dat het in de vrijdagtrainingen ‘vooral om long runs ging’. “We hebben alvast aan de afstelling voor in de race gewerkt, want in de kwalificatie kunnen we door de straf toch niet veel bereiken.”

De eerste vrije training verliep desondanks niet geweldig voor de 21-jarige Spanjaard. “Het was wat rommelig”, erkent hij. “We hadden wat problemen met wat instellingen van de auto en ik spinde ook nog, wat mijn sessie verstoorde.”

Sainz spinde in de snelle Parabolica-bocht, wat voor hem einde sessie betekende op P16. In de middag kwam hij wel gewoon in actie, met een vijftiende plek als resultaat. Opvallender dan dat was dat Sainz ter voorbereiding op de race maar liefst vijftig ronden reed, terwijl de race er 53 telt. “We hebben aardig wat tijd in kunnen halen en VT2 was dus een veel positievere sessie”, vat hij zijn drukke middag treffend samen.