Max Verstappens teamgenoot Carlos Sainz heeft vraagtekens gezet bij de strategie die Toro Rosso hanteerde in de Grand Prix van Hongarije. Volgens Sainz zijn er merkwaardige beslissingen genomen.

Dat vertelt de Spanjaard aan Autosport, waarbij hij chronologisch opsomt dat hij in de eerste plaats niet begrijpt waarom Verstappen eerder naar binnen werd geroepen voor zijn eerste stop, terwijl Sainz voor hem reed en het gebruikelijk is dat de coureur die voor ligt als eerste naar binnen mag.

“Na een goede start zat ik vast achter een Williams. Ik probeerde in te halen, maar vroeg ook of we de undercut konden uitvoeren”, zegt Sainz, doelend op hoe een team een coureur eerder kan laten stoppen dan een rivaal om daarna op versere banden sneller te zijn terwijl die rivaal naar de pits gaat, zodat deze na diens stop achter de eerder gestopte coureur terecht komt.

“Ik weet niet waarom, maar ze lieten mij geen undercut uitvoeren en deden dat juist met Max, terwijl hij achter me op de baan reed. McLaren deed ondertussen ook een undercut met de achter mij rijdende Fernando Alonso, waardoor ik na mijn stop achter Max en Fernando zat.”

Wat Sainz verder vreemd vindt, is dat Toro Rosso hem niet onder de safety car naar binnen haalde voor de snellere zachte banden, zoals McLaren deed met de voor hem rijdende Alonso. “Bij elkaar zijn dit toch twee of drie punten om te analyseren, want we maken de verkeerde beslissingen”, meent Sainz, die achter Verstappen als zesde rondreed toen hij technische problemen kreeg waardoor hij eerst terug- en daarna uitviel.

“Erg zuur”, sipt hij na. “Dit was de derde race op rij waarin ik kans had op punten – en flink wat ook – maar uitviel. Spijtig, maar zo is deze sport”, weet Sainz, die aan het Spaanse Marca vertelt dat Toro Rosso na de race aan hem heeft uitgelegd dat het Verstappen eerst naar binnen haalde om met beide rijders langs de Williams te komen. “Ik wil ook niet voor ophef zorgen. Ik wil gewoon mijn best doen en goed presteren”, benadrukt en besluit Sainz.