Williams-kopstuk Rob Smedley denkt dat het team uit Grove wel eens goed voor de dag kan komen in Monaco, ondanks dat de FW37 zoals hijzelf erkent ‘in de basis’ niet bijster goed bij de baan past.

De Williams FW36 van 2014 was begin vorig jaar vooral goed op circuits waar weinig downforce en veel topsnelheid was vereist, en de FW37 is in grote lijnen een doorontwikkeling van de 2014-auto. Later in 2014 presteerde Williams dankzij enkele updates echter ook steeds beter op circuits waar meer downforce nodig is, hetgeen volgens Smedley een aspect is dat óók is meegenomen in de FW37, hetgeen hem vertrouwen geeft voor Monaco.

“Het klopt dat onze auto in de basis niet heel goed bij het circuit van Monaco past, maar op basis van wat we tijdens de vorige race zagen, zijn we toch optimistisch gestemd. In Spanje waren we namelijk snel in de sector die het meest weg heeft van de baan in Monte Carlo”, stipt Smedley aan, refererend aan de trage en bochtige laatste sector van het Circuit de Catalunya-Barcelona.

Wat volgens Smedley verder nodig is om goed te presteren, is dat coureurs Felipe Massa en Valtteri Bottas gelijk vanaf de eerste vrije training op donderdagochtend veel kilometers kunnen maken en ‘in een ritme kunnen komen’.

Massa & Bottas
Volgens Massa en Bottas zelf komt het wel goed in Monaco. “Het is niet bepaald de makkelijkste baan op de kalender”, erkent Bottas. “De eerste keer dat ik in Monaco reed, vond ik het ook heel pittig. Inmiddels heb ik er echter wat ervaring opgedaan en dat is erg fijn.”

Teamgenoot Massa rijdt ‘liever op snelle circuits als Spa en Monza’. “Maar qua sensatie kan er niets aan Monaco tippen”, geeft de Braziliaan toe, waarbij hij aangeeft dat de kwalificatie het eerste echte zwaartepunt wordt: “Als je je goed kwalificeert en er daarna voor zorgt dat je de finish haalt, dan heb je een goede kans om een flink aantal punten mee te pakken”, weet hij.