Williams heeft werk aan de winkel, zo weet Rob Smedley, het technische kopstuk dat inziet dat Mercedes en nu ook Ferrari hun zaakjes simpelweg beter voor elkaar hebben dan het team uit Grove.

“Het totaalpakket van zowel Mercedes als Ferrari is beter dan dat van ons”, concludeert Smedley in gesprek met Autosport, naar aanleiding van het feit dat Williams zowel in Australië als Maleisië niet alleen geklopt werd door het al sinds 2014 ijzersterke Mercedes, maar nu ook door Ferrari.

In 2014 had Williams Ferrari er nog onder, maar dat team heeft tijdens de winter een grotere stap gezet, erkent Smedley. “Wij moeten onze bolide dan ook over de hele lijn verbeteren”, weet de Brit, voor wie er ook nog iets anders uitspringt: “We moeten ook beter worden qua bandenmanagement.”

“Het is niet zo dat de bandenslijtage enorm is bij ons, maar er zijn duidelijk teams die het op dat vlak beter voor elkaar hebben. In Maleisië waren er coureurs die maar twee pitsstops nodig hadden, maar wij moesten het met drie stops doen.”

“Het is daarbij ook niet zo dat we na analayse van de race tot de conclusie zijn gekomen dat we het anders hadden kunnen spelen en ook voor twee stops hadden kunnen gaan”, benadrukt de chief of performance. “Met één stop minder hadden wij het echt niet gered.”

Een laatste verbeterpunt, zijn bovendien de pitsstops zelf: “We maken soms geweldige pitsstops, maar we doen dat niet vaak en regelmatig genoeg. Er zitten nog te vaak langzame stops bij, of stops waarbij er iets fout gaat.”

“In Maleisië ging het ook weer twee keer mis. Eerst kregen we een bandenwarmer niet van een band af – al gebeurde dat toen beide coureurs tijdens de safety car-fase in de rij in de pits stonden – en tijdens een latere stop van Felipe Massa werkte de krik die de achterkant omhoog moet tillen niet goed.”

“Frustrerend, al is het ergens ook wel weer fijn dat het twee nieuwe problemen waren en we dus niet steeds dezelfde fouten maken. Ondanks dat zijn de pitsstops echter absoluut iets waar we ook nog aan moeten werken.”