Het was een tijdje stil op het gebied van de klantenchassis’, maar de strijd is wat Spyker betreft nog niet gestreden. Ook niet nu McLaren is bestraft. Teambaas Colin Kolles wil nog steeds een arbitragezaak aanspannen.De nu nog Nederlandse renstal heeft nog altijd zo haar bedenkingen over het feit dat zowel Super Aguri als Scuderia Toro Rosso recht heeft op televisiegeld, terwijl beide teams volgens Spyker een customer car inzetten.

Dat Spyker door de straf van McLaren nu ook recht heeft op een deel van de opbrengst is geen reden om de arbitrage af te blazen. ,,Voor de toekomst moet nog steeds worden opgehelderd wat nu precies een customer car is en wat niet”, vertelt Kolles tegenover Autosport.com.

Over wat het begrip ‘constructeur’ precies inhoudt is overeenstemming bereikt, nu moet er alleen nog overeen worden gekomen wat de gevolgen zijn voor een niet-constructeur. ,,Daar bestaat wat mij betreft geen twijfel over”, knipoogt hij.

De Duitse teammanager voegt daaraan toe dat hij best bereid is een compromis te sluiten, maar dat hij zijn mening over de hele situatie niet zal veranderen. Hij kiest liever voor opheldering.

,,Het mag niet zo zijn dat ons imago hierdoor beschadigd wordt of dat we geld mislopen. Dit is een serieus probleem. En het heeft niets te maken met de tiende plek in het constructeurs-WK. Het scheelt ook nogal of je als achtste of tiende eindigt.”

Wat Kolles betreft wordt er op korte termijn actie ondernomen.

KVN