Nigel Stepney zegt zich niet verantwoordelijk te voelen voor de straf die McLaren kreeg opgelegd voor haar rol in de spionagerel. Hij geeft toe data te hebben doorgespeeld, maar het was niet de bedoeling dat McLaren zou profiteren.Stepney is ervan beschuldigd dat hij vertrouwelijke Ferrari-documenten aan goede vriend en McLaren-ontwerper Mike Coughlan heeft gegeven. De in opspraak geraakte ontwerper ontkende lange tijd schuld, maar geeft nu toch toe.

,,Ik voel me totaal niet verantwoordelijk voor wat er bij McLaren is gebeurd. Op geen enkele wijze”, zegt de Brit in een interview met Sky Sports, dat het gesprek maandagavond uitzendt.

,,Mijn idee was om contact te leggen met bepaalde mensen. Niet om te profiteren. Dat zoveel informatie op deze wijze werd gebruikt was niet mijn doel. Het was nooit de bedoeling om zo ver te gaan. Ik wilde juist kijken wat ik elders met een groep mensen zou kunnen doen.”

Zo sprak Stepney, die zich niet meer op zijn plek voelde bij Ferrari, met Coughlan over de mogelijkheid om samen naar een ander team over te stappen. Het tweetal zat vorig jaar lente ook met (toenmalig) Honda-teambaas Nick Fry om de tafel. Tot een deal kwam het niet.

Stepney: ,,Voor mezelf stond vast dat ik Ferrari wilde verlaten. Eind vorig jaar dan wel eind 2008. Maar of mijn toekomst binnen de Formule 1 zou liggen? Daar was ik op dat moment nog niet over uit.”

Vlak na het gesprek met Honda kwam uit wat er speelde toen Stepney binnen Ferrari in opspraak raakte. In september werd McLaren uit het constructeurs-WK gekegeld en moest het een boete van honderd miljoen dollar betalen. Een tweejarige schorsing werd door lobbyen van (motor)partner Mercedes-Benz op het nippertje voorkomen.

De gehele zomer lang werd bericht over de ene na de andere intrige, complottheorieën en wat al niet meer. ,,Er is van alles gezegd en geschreven”, weet ook Stepney. ,,Maar er is ook een heleboel niet gezegd dat juist wel gezegd had moeten worden. Ook is er een heleboel gedramatiseerd, maar dat komt later allemaal wel een keer aan de orde.”

Daarmee doelt hij mogelijk op het boek dat hij schrijft. Het is nog altijd de bedoeling dat Red Mist op een dag wordt uitgegeven. Naar Stepney loopt ook nog altijd een strafrechtelijk onderzoek. Zo beschuldigt Ferrari hem onder meer van sabotage van de Formule 1-bolides. Ook op dit vlak ontkent Stepney schuld.

KVN