Nu de coureurs-stoelendans tot stilstand is gekomen, is de muziek beginnen te draaien voor de engineers, met veranderingen achter de schermen bij de topteams Mercedes, McLaren en Ferrari.

Constructeurskampioen Mercedes raakt in de eerste plaats Jock Clear kwijt, die als performance engineer van Lewis Hamilton ook zeker zijn steentje heeft bijgedragen aan de rijderstitel die de Engelsman afgelopen seizoen claimde.

Clear (foto) had een belangrijke rol binnen Mercedes, maar vertrekt naar Ferrari. Hij kan daar als vervanger van de eerder deze week ontslagen Pat Fry aan de slag als engineering director, maar moet wegens een concurrentiebeding nog wel twaalf maanden wachten voordat hij aan het werk kan, tenzij Ferrari en Mercedes een akkoord sluiten om dit te verkorten. Voorlopig neemt technisch directeur James Allison deze taken hoe dan ook waar.

Ferrari
Ferrari verliest op haar beurt ondertussen naar alle waarschijnlijkheid race engineer Andrea Stella aan McLaren. Stella heeft bij Ferrari jaren met Fernando Alonso gewerkt en nu de Spaanse coureur naar McLaren gaat, zou Stella hem willen volgen, al is dit nog niet officieel. Onder meer Autosport bericht dat Stella aanvankelijk race engineer wordt bij McLaren, maar op termijn een rol met meer verantwoordelijkheden op zich zal nemen.

De positie van Stella binnen de Scuderia wordt overgenomen door Riccardo Adami, die de race engineer wordt van Ferrari’s aanwinst Sebastian Vettel. Adami en Vettel zijn oude bekenden: ze werkten eerder samen bij Toro Rosso, waar Adami ook vandaan komt. Aan de andere kant van de garage krijgt Kimi Räikkönen volgens de laatste geruchten een nieuwe race engineer in de van Marussia overgekomen David Greenwood.

Ferrari heeft ondertussen, na eerder behalve van Fry ook al afscheid te hebben genomen van chief designer Nikolas Tombazis, ook bandenspecialist Hirohide Hamashima op straat gezet. De verwachting is verder dat zich begin 2015 een belangrijke versterking aan de poorten van Maranello meldt in de persoon van Bob Bell, de voormalige technisch directeur van Mercedes die al sinds maart 2014 thuis zit.

McLaren
Het team van McLaren begint op haar beurt niet alleen met Alonso en Stella aan haar nieuwe tijdperk met Honda als motorleverancier, maar wellicht ook met Pedro de la Rosa als test- en simulatorcoureur. De la Rosa was eerder al testrijder voor McLaren van 2003 t/m 2009 en daarna weer in 2011. De Spanjaard racete daarna een jaar voor HRT, maar ging na het faillissement van dat team op voorspraak van Alonso als testrijder naar Ferrari.

Nu Alonso terugkeert bij McLaren, zou ook een comeback van de 43-jarige De la Rosa aanstaande zijn, ook al wil hijzelf in gesprek met SpeedWeek nog niets bevestigen en houdt hij zijn opties open. Ferrari heeft echter al wel een nieuwe test- en reserverijder gestrikt in Esteban Gutiérrez.