In de kwalificaties en de races rijdt Spyker vaak achteraan. Alleen is het opvallend dat de achterstand op zaterdag vaak een stuk groter is dan op zondag. Adrian Sutil: ,,Omdat de banden in de kwalificatie niet werken.”Over het algemeen slaagt Sutil – in negen van de elf races sneller dan zijn teamgenoot – er niet in de laatste startrij te ontlopen. Wel lukt het de Spyker-coureur om in de races op z'n minst aan te klampen bij de concurrentie.

Opvallend, vooral omdat het vorig seizoen ook al speelde. Toen was er in de tweede seizoenshelft wel een stijgende lijn waar te nemen, maar dit jaar is Spyker weer terug bij af. ,,De kwalificatie is echt een onderdeel waarmee we een probleem hebben”, geeft Sutil toe in gesprek met FORMULE 1 RaceReport.

,,We slagen er niet in de banden goed te gebruiken, waar dat aan ligt weten we niet. Ik denk dat het is te wijten aan een gebrek aan downforce, dat de auto niet hard genoeg op de grond wordt gedrukt. Daardoor kunnen we de banden over één ronde niet goed benutten.”

In de races gaat het vervolgens meestal een stuk beter. Dan worden er uiteraard langere stints gereden, waardoor de banden vanzelf warm worden en wel werken. ,,Omdat de concurrenten harder door de bocht gaan weten zij meer tijd uit de banden te halen. Nadeel is wel dat die van hun sneller slijten”, vervolgt de Duitser.

,,Omdat wij niet het maximale uit de banden halen, blijft ons rubber langer goed en kunnen we in de races wel aanhaken. Een Williams bijvoorbeeld heeft meer last van drop-off, dat is mijn uitleg.”

Vanaf de Grand Prix van Turkije zal moeten blijken of hetzelfde probleem ook speelt bij de B-spec.

Klik [xlink www.formule1.nl/index.php?pid=39&sei=23&art=44}hier{xlink] om het volledige vragenvuur met Adrian Sutil te lezen.

KVN