Adrian Sutil heeft in zijn zeven seizoenen in de Formule 1 wat aardige resultaten behaald, maar het grote succes is vooralsnog uitgebleven. Dat deert de Duitser echter niet, vertelt hij zelf.

Sutil houdt het twijfelachtige record in handen om de coureur te zijn met het grootste aantal starts (120) achter zijn naam zonder een podiumplek te hebben behaald. Na zeven seizoenen is een vierde plaats nog altijd zijn beste raceresultaat en is een negende plek in het kampioenschap (in 2011) zijn beste eindklassering.

“Het klopt dat er coureurs zijn die minder races hebben gereden, maar wel Grands Prix hebben gewonnen. Een aantal van die coureurs staan er echter toch minder goed voor, want zij doen niet meer mee en zijn – wellicht permanent – buiten beeld verdwenen wat de Formule 1 betreft, dus wie zegt dan dat mijn carrière minder goed is dan die van hen?”, vraagt Sutil zich echter af in gesprek met Autosport.

“Het klopt dat ik niet altijd geweldige resultaten heb behaald, maar ik heb altijd mijn uiterste best gedaan en in deze sport – waarin je auto zo’n enorm grote factor is – heb je het ook niet altijd in eigen hand. Ik heb nu met Sauber soms races waarin ik als dertiende eindig, maar misschien wel mijn beste race ooit heb gereden, terwijl ik vorig jaar met Force India soms mindere races reed en vijfde werd.”

“De buitenwacht staat daar niet bij stil, net zoals ze niet doorhebben dat sommige coureurs veel fouten maken en dan toch nog op het podium eindigen, maar ik weet hoe het wat mijn eigen prestaties betreft zit en dat is het belangrijkste. Ik rij namelijk voor mezelf, en niet om aan de buitenwereld te laten zien hoe goed ik wel niet ben”, benadrukt Sutil. “Ik race in de Formule 1 omdat het mijn passie is en het leuk vind, wat ook nog het geval is als ik niet om de punten mee doe.”

“Als ik een perfecte ronde rij waarin ik het maximale uit mijn auto haal, ben ik dus ook tevreden. En zo niet, dan zet ik daarna een tandje bij. Natuurlijk zou ik graag races en titels winnen en misschien komt het daar ooit nog wel van, maar misschien ook niet. Ook dat is iets wat ik niet in eigen hand heb, dus ik doe het enige waar ik wel zelf invloed over heb: proberen zo goed mogelijk te rijden.”