Adrian Sutil neemt een puntje mee uit Canada. Dat hadden er meer kunnen zijn, ware het niet dat hij een drivethroughpenalty kreeg nadat hij blauwe vlaggen negeerde.

Een ronde lang legde hij de blauwe vlaggen, bedoeld om Lewis Hamilton en Fernando Alonso te laten passeren, naast zich neer. Sutil vindt zijn straf onterecht. “Ik zat achter Kimi Räikkönen aan”, vertelt de Force India-coureur na afloop. “Ik was hard aan het rijden en gaf ze op het rechte stuk de ruimte mij in te halen. Dat deden ze ook en Hamilton had hierdoor nog DRS ook.”

“Ik dacht dat het oké was. Ze reden een rondje achter me aan, maar dat is gebruikelijk op dit soort circuits. Ik heb meerdere ronden achter achterblijvers aangereden voordat ik er langs kon. Deze straf is dus niet consequent, zoals wel vaker het geval is bij de FIA. Dat snap ik niet.”

In het begin van de wedstrijd verloor Sutil ook al kostbare tijd, én plaatsen, toen hij spinde na een inhaalpoging op Valtteri Bottas. “Ik wilde mijn kans benutten. Hij kwam niet goed weg uit de tweede bocht en we reden wiel aan wiel richting de eerste chicane. Ik zat helemaal aan de binnenkant en moest vol over de kerbstones. Ik verloor de achterkant, maar het was gewoon een race-incident.”

“Dat was balen, maar ik had mazzel dat ik de auto snel kon keren en weer verder kon racen. Die spin veroorzaakte echter alle problemen”, zegt Sutil, want hierdoor kwam hij in een gevecht met Pastor Maldonado terecht, die de Duitser van achter raakte. “Hij mistte zoals altijd zijn rempunt”, aldus een alles behalve gelukkige Sutil. 

Di Resta
Teamgenoot Paul di Resta is juist wel gelukkig, want hij heeft zijn baaldag van gisteren weten goed te maken. De Schot moest van ver komen, maar wist zich in de race van de zeventiende naar de zevende plek op te werken en spreekt dus van een top dag.

“Het voelt lekker om zo sterk terug te komen van een slechte kwalificatie”, zegt Di Resta. “Ik denk dat je ook wel van een geweldig resultaat mag spreken als je van een zeventiende startplaats een zevende plek aan de finish weet te maken.”

Di Resta, die gisteren nog kritisch op zijn team was, geeft zijn renstal nu een pluim. “Ze hebben geweldig werk geleverd”, verklaart de coureur die zelf veel input kreeg in het uitvoeren van zijn éénstopper: “Het team liet het aan mij om een stop te maken zodra ik de tijd juist achtte, dus ik kwam pas binnen toen ik de banden minder voelde worden. Daarna was het een kwestie van uitrijden.”