Alle Formule 1-teams krijgen begin december tijdens de test in Jerez de beschikking over drie sets ouderwetse slicks, dus zonder groeven. Dit als eerste stap van een proces dat tot een definitieve terugkeer in 2009 moet leiden.Teams zijn tijdens de vier testdagen in Jerez vrij om de drie sets Bridgestone-slicks in te zetten wanneer ze willen. De kilometers die op deze sets worden gereden tellen niet mee voor het onderlinge testakkoord van maximaal 30.000 kilometer”, bevestigt een woordvoerder van BMW Sauber tegenover FORMULE 1 RaceReport.

Honda, Red Bull en Toro Rosso onderschrijven het antwoord van BMW Sauber. De band die Bridgestone meeneemt is waarschijnlijk harder dan de hardste compound waar afgelopen jaar mee werd gereden, en gebaseerd op het huidige GP2-rubber.

Bridgestone-baas Kees van de Grint vertelt dat testafdeling van de bandenfabrikant in samenspraak met de teams heeft besloten om alvast met de slicks te gaan testen. ,,In 2009 keren de slicks terug. Veel teams wilden alvast een keer kunnen testen, zodat ze een idee krijgen voor het ontwerp van hun auto’s voor 2009. Daarom krijgen alle teams drie sets slicks tot hun beschikking.”

Dat ontwerp gaat immers flink op de schop, zo worden de auto’s vanaf 2009 twintig centimeter breder en is er minder neerwaartse druk. ,,Tegen die tijd zijn de auto’s zo anders dan nu dat de teams zo vroeg mogelijk willen weten waar ze aan toe zijn”, antwoordt hij FORMULE 1 RaceReport desgevraagd.

Van de Grint vertelt verder dat de slick eigenlijk in 2008 alweer zou moeten terugkeren, maar dat de teams afschaffen van traction control én het herinvoeren van slicks te veel van het goede vonden. ,,Daarom is de terugkeer van de slicks doorgeschoven naar volgend jaar.”

Hij heeft nog wel een ander nieuwtje: de bandenwarmers worden verboden. 2007 was het laatste seizoen waarin de banden vooraf op temperatuur gebracht mochten worden. De teams hebben dit afgesproken, maar er staat nog niets zwart op wit. Pas als dat gebeurt is het officieel. Van de Grint: ,,Tot dat moment is er in de Formule 1 niets zeker. Dat de slicks terugkomen staat echter vast.”

MB/KVN