Formule 1 viert haar twintigjarig bestaan en blikt terug op 1995, het eerste seizoen waar we verslag van hebben gedaan. In deel twee van deze reeks kijken we terug op de Grote Prijs van Argentinië, de tweede race van 1995.

Het raceweekend
Niet Damon Hill, maar David Coulthard slaagt er in Argentinië in de suprematie van de Williams-Renault het best uit te buiten in de kwalificatie. De Schot is maar liefst acht tienden sneller dan Hill op het Autódromo Juan y Oscar Gálvez. Kampioenschapsleider Michael Schumacher moet zelfs een seconde prijsgeven op Coulthard, die het qua timing briljant speelt in de kwalificaties, die telkens kletsnat beginnen, waarna na de baan aan het eind van de sessies telkens rap opdroogt.

Behalve Coulthard maakt ook de Nederlander Jos Verstappen in deze lastige omstandigheden grote indruk. In zijn ondermaatse Simtek geeft Verstappen al op de vrijdag een blijk van zijn kunnen, met een knappe tiende tijd in de vrije training. In de eerste kwalificatie op diezelfde dag moet Verstappen het echter met P21 doen, maar in de kwalificatie van zaterdag blinkt hij uit: een twaalfde tijd brengt hem overall de veertiende startplek. “Het ging perfect”, jubelt de Limburger, die ook op zondag schittert: na de eerste ronde ligt hij al tiende, waarna hij geholpen door pitsstops en uitvallers doorstoot naar P6.

Helaas weet Verstappen ten tijde van zijn eerste pitsstop al dat het niet zo’n middag wordt. “De versnellingsbak deed op dat moment al vreemd”, vertelt de coureur voor wie het niet veel later afgelopen is, maar die als hij naar zijn team terugwandelt een staande ovatie krijgt van de monteur van Benetton, waar hij nog altijd officieel onder contract staat: “Ik heb blijkbaar toch een goede indruk achtergelaten.”

Een goede indruk achterlaten is ook wat Ferrari-coureur Jean Alesi doet. Hoewel hij in de race een verkeerde eerste indruk maakt en met zijn rol in de startcrash voor een herstart zorgt, heeft de Fransman het daarna op de heupen. Hoewel Ferrari in de lift zit, zijn het toch vooral Alesi’s stuurmanskunsten die de Ferrari 412T2 naar de tweede plek slepen, achter de dominante Damon Hill.

Hill wint de race overigens door in ronde elf aan de dan op kop lopende Schumacher voorbij te gaan. De Duitser kan geen vuist maken en verliest kostbare tijd in de pits. P2 blijkt daardoor ook te hoog gegrepen voor Schumacher, die dankzij de derde plaats nog wel aan de leiding in het WK gaat en er wel mee kan leven: “Meer zat er blijkbaar niet in.” Voor pole-sitter Coulthard is het wel balen geblazen; een technisch defect brengt al vroeg een einde aan zijn race.

Wat speelt er verder?
Het silly season begint uitzonderlijk vroeg in 1995. Niet vreemd, gezien titelverdediger Michael Schumacher de hoofdrolspeler is. Benetton wil graag met hem verder, maar ondanks dat hij zijn campagne goed begonnen is, willen Schumacher en manager Willi Weber zich mede door alle controverses omtrent het team uit Enstone niet committeren.

Ondertussen hengelt McLaren openlijk naar de diensten van de Duitser. Mercedes, de nieuwe Duitse motorleverancier van het team, wil graag een coureur uit eigen land en kent Schumacher nog goed uit de tijd dat hij deel uitmaakte van het endurance-programma. Ron Dennis, de teambaas van McLaren, draait er – al dan niet op aandringen van Mercedes-chef Norbert Haug – dan ook niet omheen: “Schumacher is de ideale coureur voor ons.” In Ferrari ligt er echter een serieuze kaper op de kust. Niki Lauda – in 2014 werkzaam voor Mercedes, maar in 1995 nog adviseur van Ferrari – spreekt klare taal: “Ferrari wil de beste Formule 1-coureur hebben en momenteel is Schumacher dat, daar bestaat geen twijfel over.”

En Verstappen?
Zijn opvallende optreden in Argentinië brengt veel in beweging voor Verstappen. Flavio Briatore, de teambaas van Benetton, dat hem aan Simtek heeft uitgeleend, spreekt zijn vertrouwen uit in de 23-jarige Nederlander, die de toezegging heeft gekregen dat hij ook snel weer voor Benetton mag testen.

Bij Simtek steekt teambaas Nick Wirth ondertussen de loftrompet: “Jos heeft laten zien een briljante coureur te zijn en tegelijk aangetoond dat dit team een fraaie toekomst heeft.” In Banbury, waar de Simtek-fabriek staat, wordt gelijk hard aan updates gewerkt voor de coureur die voor Wirth onbetwist ‘eerste man’ is. Wirth is van zins het de Nederlander naar de zin te maken: “Wat hij wil, gebeurt”, spreekt de Brit, wiens stelling dat de Simtek Verstappen goed bevalt – in tegenstelling tot zijn Benetton van 1994 – door de coureur wordt onderschreven: “Ik kan met deze auto doen wat ik wil en daardoor kan ik op de grens rijden.”

Foto Verstappen © Peter van Egmond. Overige foto’s © Sutton Images.