Na zeven races en zijn zege in Canada staat Robert Kubica ineens aan de leiding in het WK. De Pool rijdt uitermate constant en waar anderen nog wel eens een steekje laten vallen, scoort hij gestaag zijn punten. Nu gaat hij voor de titel. Teambaas Mario Theissen: ,,Niemand staat na zeven Grand Prix' per ongeluk bovenaan.”Sinds BMW Sauber is opgericht presteert het team beter dan verwacht. Dat is dit seizoen niet anders. Het doel was om van de tweestrijd tussen Ferrari en McLaren voorzichtig een driestrijd te maken, maar het Duits/Zwitserse team doet zelfs volop mee in de titelrace.

Theissen is niet van plan achterover te leunen nu het doel is bereikt. ,,We zijn pas zeven races onderweg maar we doen volop mee en leiden het WK, maar dat is geen reden om gas terug te nemen. We willen bouwen op dit succes”, legt Theissen uit in een door de persdienst van BMW Sauber samengesteld vragenvuur.

,,Ons volgende doel is altijd de eerstvolgende race, nu dus de Grand Prix van Frankrijk. Wat wij moeten blijven doen is onze sterke punten benutten”, vervolgt de Duitser. ,,Als onze concurrenten fouten maken, dan moeten wij profiteren. Dat heeft ons succes gebracht en dat zal ons succes blijven brengen, maar dan moeten we wel profiteren als de kans zich voordoet.”

Die strategie heeft BMW Sauber al veel succes opgeleverd. De eerste pole-position behaalde Kubica in Bahrein, de eerste (dubbel)zege is sinds Canada een feit en Kubica leidt momenteel met vier punten voorsprong op Lewis Hamilton het WK. Wie weet waar het eindigt…

Theissen ziet zijn coureur zeker als kandidaat voor de titel. ,,Na zeven races sta je niet per ongeluk bovenaan”, zegt hij. ,,We hebben onszelf een weg naar de top gewerkt en dat laten we ons niet zomaar afpakken. We nemen geen gas terug, maar gaan juist volgas door. We zien wel wat het ons brengt.”

Met nieuwe regelgeving in 2009 op komst denken verschillende teams – die momenteel niet supergoed presteren – erover na om zich volledig te focussen op volgend seizoen. BMW Sauber kan dat uiteraard niet en dat biedt volgens Theissen nieuwe uitdagingen. ,,We moeten de F1.08 doorontwikkelen terwijl dit niet ten koste mag gaan van de F1.09. We zullen schuiven met onze capaciteit om op beide vlakken de best mogelijke resultaten te behalen.”

KVN