Formule 1-teams hoeven niet bang te zijn dat de FIA ze drooglegt. Volgens FIA-president Jean Todt kan de autosportbond niets doen tegen sponsoring door bedrijven die alcoholhoudende dranken produceren.

Todt reageert daarmee op berichtgeving van vorige week. Toen werd door verscheidene media gemeld dat de Eurocare – een Europese niet-gouvernementele instantie die zich inzet voor het terugdringen van door alcohol toegebrachte schade in de maatschappij – campagne voert om alcoholreclame in de Formule 1 te verminderen of zelfs compleet uit te bannen.

Volgens Eurocare was er tijdens de Grand Prix van Monaco van 2014 elke vijf seconden alcoholreclame te zien voor TV-kijkers, hetgeen tegen Europese reclamecode afspraken in zou druisen. Eurocare noemde de mix van Formule 1 en alcoholreclame verder ‘een gevaarlijke cocktail’, vanwege de link tussen autosport, alcohol en verkeersveiligheid, maar ook wat betreft het promoten van alcoholhoudende dranken in het algemeen.

Eurocare heeft de Formule 1 dan ook opgeroepen ‘verantwoordelijkheid te nemen’ en zich geheel te onthouden van alcoholreclame, maar volgens FIA-president Jean Todt kan de internationale autosportbond de alcoholreclame niet aan banden leggen. “Dat er reclame wordt gemaakt voor drank, is iets waar de FIA compleet buiten staat”, zo wordt hij door Autosport geciteerd.

“Het is aan de landen die door de Formule 1 worden aangedaan om zelf te bepalen wat ze van alcoholreclame vinden. We maken ons bij de FIA wel sterk wat betreft het waarschuwen voor de gevaren van met alcohol op achter het stuur kruipen, maar dat is ook het enige wat we kunnen doen. Je kunt alcohol niet verbieden, je kunt mensen alleen wijzen op hoe je er verantwoord mee moet omgaan”, aldus Todt.

De bolides van Force India, Red Bull, McLaren en Williams zijn momenteel voorzien van alcoholreclame. In landen als Bahrein, Abu Dhabi en Rusland – waar alcoholreclame verboden is – rijden deze teams dan ook met alcoholvrije liveries. Waar alcoholreclame nu onder druk wordt gezet, daar was het halverwege het vorige decennium de tabaksreclame die in de ban ging. Ondanks dat wordt Ferrari overigens nog steeds gesteund door Philip Morris.