Na acht succesvolle jaren is er een einde gekomen aan de samenwerking tussen de Nederlandse aerodynamicus Dino Toso en Renault. Hij leidde sinds 2003 de aerodynamica-afdeling en kende zijn grootste successen in 2005 en 2006 toen Fernando Alonso en Renault twee keer op rij de titel wonnen.Half maart liet Renault nog weten dat Toso's taken weliswaar zouden worden overgenomen door Dirk de Beer, maar dat hij wel bij het team in dienst zou blijven. Nu verlaat hij de renstal alsnog. Renault zegt het verlies van haar werknemer te betreuren.

,,Graag wil ik Flavio Briatore en Bob Bell bedanken voor hun professionele en persoonlijke steun tijdens onze gezamenlijke tijd bij Renault waarin we grote successen hebben gekend”, zegt Toso in een reactie.

,,Mijn passie voor de autosport heeft zich altijd geconcentreerd op de aerodynamica, en dan met name de innovatieve kant ervan.”

Die creativiteit hoopt Toso de komende jaren weer volledig te kunnen gebruiken. ,,Ik wil weer doen wat ik echt leuk vind: de spanning van competitie ervaren.” Toso's laatste kunstje bij Renault was meewerken aan de aerodynamische update die de R28 onderging in Barcelona.

Toso’s carrière in de Formule 1 begon bij Jordan, en vanaf 2000 was hij dienst bij Renault. In 2003 werd hij tot hoofd van de aerodynamica-afdeling benoemd, maar kort daarna werd er kanker bij hem geconstateerd. Toso genas, droeg bij aan de wereldkampioenschappen van Renault in 2005 en 2006 en kreeg in 2007 dus een nieuwe, belangrijke functie die Dirk de Beer inmiddels heeft overgenomen.

In 2005 werd Toso uitgeroepen tot aerodynamica-specialist van het jaar.

KVN