Pirelli bracht een aangepaste versie van de hardste bandensoort mee naar Silverstone, maar door het typisch Britse weer hoefden ze niet te worden uitgeladen. In Duitsland volgt een nieuwe poging.

De nieuwe harde band wordt alleen ingezet tijdens de eerste vrije training. Naast de gebruikelijke elf bandensets krijgen de coureurs twee sets van de nieuwe band tot hun beschikking. 

“Gezien de kleine verschillen in het kampioenschap achten we het niet eerlijk om zo’n fundamentele parameter opeens aan te passen”, verklaart Pirelli-chef Paul Hembery.

“Maar we staan open voor een productieve dialoog met de teams en houden rekening met de wensen van de meerderheid. We zijn sowieso benieuwd wat ze over de nieuwe band denken.”

De nieuwe harde band is volgens Hembery geen grote evolutie. “Maar hij heeft een iets groter bereik. Dat zou het makkelijker moeten maken om de banden op temperatuur te krijgen en te houden.”

Voor Pirelli is het de eerste Formule 1-race op Hockenheim, aangezien vorig jaar de Duitse Grand Prix op de Nürburgring werd verreden. De Italiaanse bandenfabrikant kent het circuit wel uit de GP3, maar dat is nauwelijks vergelijkbaar. 

“Het is altijd een uitdaging op een nieuw circuit”, zegt Hembery. “We hebben geen data die we als uitgangspunten kunnen nemen, maar de ontwikkelingen op het gebied van simulaties zijn ongekend. Je kunt tegenwoordig een circuit door en door leren kennen zonder er ooit geweest te zijn.”