Door het (te) laat betalen van een rekening aan bandenleverancier Pirelli, kende Lotus een valse start in Hongarije. In VT2 ging het volgens de coureurs vervolgens echter beter dan het lijkt en dus houden ze vertrouwen.

Doordat Lotus laat was met het betalen van Pirelli, kreeg het team haar banden pas een uur voor aanvang van de ochtendtraining, meldt onder meer Autosport. Aangezien het de nodige tijd kost de Pirelli’s te prepareren, kwam Maldonado tot slechts negen rondjes en een zeventiende tijd, terwijl testrijder Jolyon Palmer maar vier installatierondjes afwerkte en geen rondetijd op de klokken kreeg.

“Frustrerend, maar dit soort dingen horen erbij”, zo relativeert Palmer zijn wel degelijk uitgesproken onvrede in het persbericht van het team waarin over een probleem met de telemetrie wordt gerept. “Ik heb het wel eens drukker gehad tijdens VT1”, erkent de Brit, die na de lunch weer plaats moest maken voor vaste kracht Romain Grosjean.

Grosjean had vervolgens ‘een vrij normale sessie’, zo meldt hij, met een vijftiende plek als gevolg. “We stonden aan het eind van de dag niet op de soort positie die we ambiëren, maar de auto is hier aardig snel en voelt prima aan. We moeten nog wel even kijken hoe we het beste met de hitte om kunnen gaan, maar ik twijfel er niet aan dat we zaterdag sneller zullen zijn.”

Teamgenoot Maldonado kwam in beide trainingen in actie, al bleef zijn optreden in VT1 dus beperkt tot een korte gastrol met een weinig indrukwekkende zeventiende tijd als resultaat. In de middag deed de Venezolaan het echter vier plekken beter en ging het volgens hem niet onaardig. “Het was een rommelige dag, maar we hebben in de middag toch aardig wat goede rondjes kunnen neerzetten en aan de set-up gewerkt.”

“Er waren ook zeker momenten waarop we vrij snel waren, al weet je op vrijdag nooit wie wat voor programma afwerkt. Er zit echter zeker nog meer in voor ons dit weekend”, denkt de Venezolaan, die weet dat zaterdag gelijk al een hele belangrijke dag wordt: “Omdat de kwalificatie hier cruciaal is.”