Jean-Eric Vergne heeft na drie jaar racen voor Toro Rosso een stapje terug moeten doen, maar denkt als simulator-coureur voor Ferrari een goede basis te leggen voor een comeback in 2016.

Over het verlies van zijn Toro Rosso-zitje is Vergne inmiddels heen, zo vertelt hij in interview met de Gazzetta dello Sport, waarna de Fransman nog maar eens benadrukt zeer blij te zijn met zijn overeenkomst met Ferrari: “Want Ferrari blijft een droom voor elke coureur.”

De 24-jarige Fransman herhaalt daarbij tevens dat hij liever aan de zijlijn staat in dienst van Ferrari, dan dat hij bij een achterhoedeteam instapt. “Want dan doe je alleen maar achteraan mee en daar heb je ook niets aan.”

“Dit is voor mij dus het beste alternatief. Deze rol bij Ferrari geeft me immers uitstekende mogelijkheden voor 2016”, denkt Vergne, die natuurlijk weet dat het contract van Kimi Räikkönen eind 2015 afloopt, maar in het midden laat of hij specifiek op dat zitje mikt of via Ferrari naar een ander team wil. 

Belangrijke rol
Vergne moet verder toegeven dat het ‘best wel een verrassing was’ om bij Ferrari terecht te komen, zeker omdat alles snel ging nadat hij een telefoontje kreeg van de nieuwe teambaas Maurizio Arrivabene. “Hij belde me in december op en daarna waren we er heel vlot uit.”

Dat hij als simulator-coureur komend seizoen niet op het circuit hoeft te zijn, in tegenstelling tot de officiële derde rijder Esteban Gutiérrez, deert Vergne niet. Integendeel: “Ik vind dit zelfs beter, want als reserve dien je weliswaar aanwezig te zijn op het circuit, maar kun je verder amper iets bijdragen.”

“Ik zou dat heel frustrerend vinden, dus ik ben blij met deze rol, want volgens mij is dit een belangrijke functie waarin je het team echt kunt helpen. Ik zie dit dan ook als een grote uitdaging en ga honderd procent geven om Ferrari te helpen terug aan de top te komen.”

Helemaal zonder racezitje zit Vergne overigens niet: hij heeft al een aantal races in de Formula E gereden en gaat mogelijk verder in die klasse. Daarnaast verklaarde hij tegenover Racer nog altijd op een IndyCar-zitje te azen, mogelijk bij Andretti Autosport, waarvoor hij in de Formule E racet.