Max Verstappen was in Silverstone snel klaar. Al in de derde ronde schoof de Limburger van de baan, en waarom dat gebeurde weet hij nog niet.

Het ging voor de zeventienjarige Toro Rosso-coureur mis vlak nadat de safety car die voor de crash in de openingsronde de baan op was gekomen, weer de pits in was gereden. De STR10 brak uit, spinde door het grind, en raakte de vangrail met de punt van de neus. Verstappen wilde nog proberen uit de grindbak te komen, maar de race zat er voor de Nederlander toch echt op.

“Het was heel vreemd”, zegt Verstappen op zijn eigen website. “Ik dacht dat de banden genoeg op temperatuur waren. Ik was net weer vol op het gas gegaan, toen de achterkant van de auto ineens uitbrak.”

Tijdens de kwalificatie spinde Verstappen ook van baan, omdat de achterkant van zijn auto totaal geen grip had. Later bleek een defect onderdeel van het uitlaatsysteem de oorzaak van de wegliggingsproblemen.

Waar Verstappen zaterdag nog verder kon, waren de gevolgen een dag later dus ernstiger. “Ik ging vol in de remmen om een crash te voorkomen”, vertelt Verstappen. “Ik tikte de vangrail nog net aan, waarna ik de auto niet in zijn achteruit kreeg.”

Uithuilen en overnieuw beginnen luidt dus het devies voor de jonge coureur. “Helaas was dit niet mijn weekend. We moeten nu alles gaan analyseren en sterker terugkomen in Hongarije.”

Sainz

In de andere Toro Rosso leek Carlos Sainz de teameer nog te gaan redden met een paar punten, maar daar kwam uiteindelijk ook niets van terecht. “De start was lastig, en ik worstelde tijdens de eerste stint met de auto”, vertelt hij. “Op verse banden zat het tempo er echter ineens in, zodat ik kon pushen.”

“Het ging heel lekker, ik lag veilig op de negende plaats en wachtte tot de regenbui zou gaan vallen”, vervolgt Sainz. “Maar toen schakelde mijn auto zichzelf opeens uit, afgelopen. Een frustrerende manier om een weekend op zo’n fantastisch circuit als Silverstone te beëindigen.”