Max Verstappen staat aan de vooravond van zijn eerste kennismaking met het beruchte stratencircuit van Monaco. Rustig in het ritme proberen te komen, zo luidt volgens de Nederlander het devies.

“Je moet het circuit in Monaco echt anders benaderen”, weet Verstappen. “Je kunt er niet gelijk vol tegenaan in de eerste vrije training. Je moet er langzaam in komen. Het is belangrijk zoveel mogelijk ronden te rijden.”

Verstappen denkt dat de krappe baan in het Zuid-Europese prinsdom te vergelijken is met het parcours in Macau, waar hij vorig jaar in de Formule 3 reed. “Stratencircuits zijn altijd speciaal. Ik heb in Macau gereden, en dat was een grote uitdaging. De ervaring daar was heel leuk, dus ik verheug me op Monaco.”

Rijderskwaliteiten

De jonge Toro Rosso-coureur beseft maar al te goed dat in Monaco de rijderskwaliteiten een nog grotere rol spelen dan op ‘gewone’ circuits. “Uiteindelijk maakt de afstelling van je auto niet zoveel verschil”, voorspelt Verstappen. “In Monaco haal je eerder twee tienden extra uit jezelf, dan uit een wijziging die je aan je auto aanbrengt. De rondetijden zullen sowieso dicht bij elkaar zitten.”

“Het viel me op de simulator op dat het een behoorlijk langzame baan is”, vervolgt Verstappen. Wat niet wil zeggen dat zijn ondermaatse Renault-motor dit weekend geen rol van betekenis speelt: “Motorvermogen mag dan minder belangrijk zijn, je moet de driveability van de motor zoveel mogelijk optimaliseren.”

Sainz

Teamgenoot Carlos Sainz heeft al wel ervaring in Monte Carlo: hij werd er vorig jaar vierde en zesde in de Formule Renault 3.5. De Spanjaard weet echter dat het dit jaar in een Formule 1-auto wel andere koek zal zijn.

“De kwalificatie is misschien wel het belangrijkste moment van het weekend”, blikt Sainz vooruit. “Je moet tijdens de trainingen een goede balans in de auto krijgen en dan tijdens de kwalificatie vlammen. Ik verheug me erg op zaterdag, want het moet fantastisch zijn om in de kwalificatie een mooie ronde te rijden.”