Het zit er alweer bijna op. Een grote apotheose van het Formule 1-seizoen hoeven we in Sao Paulo niet te verwachten, aangezien beide wereldtitels al zijn vergeven. Een blik op het verleden leert echter dat een Grand Prix op Interlagos nooit saai hoeft te zijn.

Mark Blundell mag in Brazilië zijn deskundigheid laten gelden als racesteward. De Brit nam deel aan 63 Grands Prix, waarin hij een totaal van 32 punten bij elkaar reed. Tegenwoordig runt Blundell samen met Martin Brundle een managementbureau. Samen behartigen ze een onder andere de belangen van Gary Paffett en Mike Conway.

Het circuit
Het Autódromo José Carlos Pace mag met alle moderne banen anno 2013 tot één van de klassiekers worden gerekend. De baan kenmerkt zich door twee lange rechte stukken en een bochtig middengedeelte. Beide rechte stukken zijn komend weekend voorzien van een DRS-zone.

Het ‘circuit tussen de twee meren’ meet 4309 meter, wat betekent dat er een totaal van 71 ronden gereden dient te worden. Dat zijn 71 doorkomsten door de Senna S, de bocht die vernoemd is naar de grote held van het Braziliaanse Formule 1-publiek: wijlen Ayrton Senna.

Historie
Eens in de zoveel tijd komt er op je televisiescherm een race voorbij die je niet zomaar vergeet. Is het niet vanwege de actie, dan is het wel vanwege een opmerkelijke uitslag. De regen zorgde er in 2003 voor dat al deze elementen aanwezig waren. Het was zo een vreemde wedstrijd dat zelfs Jos Verstappen in de Minardi hem had kunnen winnen.

‘Had kunnen winnen’, want helaas was de Nederlander één van de velen die zijn tot vaartuig geworden Formule 1-auto niet in het rechte spoor wist te houden in de Senna S. In ronde 54 verliest ook Mark Webber de controle over zijn Jaguar en crasht hard bij het opkomen van het rechte stuk. Gele vlaggen worden gezwaaid, maar Fernando Alonso houdt zijn voet op het gaspedaal. De Spanjaard knalt vol op een losgerukt wiel van Webber en vliegt stuurloos de muur in. Alonso stapt tollend uit zijn auto op het moment dat de race voortijdig wordt afgevlagd.

Giancarlo Fisichella ligt in zijn Jordan op het moment van de crashes aan de leiding, maar de reglementen schrijven voor dat er bij het vervroegd afvlaggen van de race terug wordt gegrepen naar de stand zoals die twee ronden eerder was. De wedstrijdleiding roept Kimi Räikkönen daarom uit tot winnaar. Een pijnlijke fout, want Fischella was zijn 56ste ronde al begonnen, waardoor er niet terug dient te worden gekeken naar de 53ste ronde, maar naar de 54ste ronde. Fisichella reed aan het begin daarvan welgeteld twintig seconden lang aan de leiding. Fisichella en Eddie Jordan krijgen een race later in Imola alsnog hun welverdiende trofeeën.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Vorig jaar
In 2012 is titelstrijd nog onbeslist als de coureurs zich oplijnen bij de start van de race. 71 ronden later wordt Jenson Button tot winnaar uitgeroepen. Fernando Alsono eist de tweede plaats voor zich op, terwijl Sebastian Vettel zijn Red Bull in zesde positie over de streep rijdt. Het is genoeg voor de derde wereldtitel op rij.

Dit jaar
De strijd tussen Ferrari, Mercedes en Lotus gaat onverminderd door. De inzet is nog altijd de tweede plaats bij de constructeurs. Lotus lijkt vleugellam te zijn gemaakt door het wegvallen van Kimi Räikkönen en het is maar de vraag of Heikki Kovalainen die topprestatie kan leveren die er van hem verwacht wordt.

Felipe Massa lijkt in Brazilië altijd iets extra’s te kunnen en dat zou Ferrari kunnen helpen de jacht op Mercedes te openen. Het verschil bedraagt slechts vijftien punten, dus wellicht kan het achter Sebastian Vettel zowaar nog spannend worden.

In de spotlights
Dit keer richten we de schijnwerpers graag op de coureurs die er volgend jaar wellicht niet meer bij zijn. Voor een enkeling is de Grand Prix van Brazilië de laatste kans om te bewijzen dat ze een waardevolle toevoeging zijn en blijven aan het Formule 1-veld.

Mark Webber hoeft niks meer te bewijzen. De Australiër is na dit weekeinde Formule 1-coureur af. Hij gaat een nieuwe uitdaging tegemoet in het World Endurance Championship. Hij zal uitkomen voor Porsche, dat na jaren afwezigheid terugkeert in de LMP1-klasse.

Als er iets duidelijk is geworden tijdens de persconferenties van de laatste paar races, is het wel dat Mark Webber snakt naar die ene overwinning in zijn laatste seizoen. Een tweede plaats kan hem allang niet meer bekoren. Kom op Webber, ga er dan nog maar één keer goed voor zitten.

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van de Brazilië de medium en harde banden mee.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."