Glitter, glamour en hier en daar een Formule 1-auto. Dat is de Grand prix van Monaco. Een jaarlijks feest in het prinsdom. Dit is de plek waar iedere coureur meer dan ergens anders wil winnen.

Derek Warwick neemt in Monaco voor de tweede keer dit jaar als driver steward plaats op de scheidsrechtersstoel. Eerder deed de Brit dat al in Bahrein. De 59-jarige Brit hield het tijdens zijn eigen Formule 1-loopbaan 162 Grand Prix-weekenden lang vol. Een overwinning zat er echter nooit voor hem in. Verder dan een tweede plaats is hij nooit gekomen. Zijn beste jaar kende Warwick in 1984. Hij eindigde op de zevende plaats in het kampioenschap.

Het circuit
50 centimeter, 25 centimeter, 10 centimer, 1 centimeter… Wat komen die vangrails bij het uitkomen van de bochten toch dichtbij. Monaco is centimeterwerk. De grenzen van het toelaatbare opzoeken, maar vooral niet erover gaan, want dat is funest. En dat 78 ronden lang. De concentratie wordt tot het uiterste getest. De winnaar mag op zondagavond aanschuiven bij de prins.

Elke ronden moeten de heren coureurs negentien bochten zien te overleven, verspreid over 3340 meter asfalt. Het stratencircuit telt in tegenstelling tot vele andere banen maar één DRS-zone. De achtervleugel mag enkel op startfinish geactiveerd worden.

Historie
2001 is het meest succesvolle jaar van David Coulthard in de Formule 1. Hij wordt dat jaar tweede in de eindrangschikking, maar dat is niet dankzij de betrouwbaarheid van de McLaren. Bij eerdere starts dat jaar heeft de mp4-16 zowel teamgenoot Mika Hakkinen als Coutlhard zelf al een keer in de steek gelaten. In Monaco is het voor de Schot opnieuw raak, nota bene vanaf poleposition. Hij is furieus, maar dat voorkomt niet dat hij de race van achteraan moet beginnen.

Coulthard komt onderweg naar de vijfde plaats namen tegen die hij normaal gesproken nooit op zijn pad treft. Eén daarvan is Arrows-coureur Enrique Bernoldi. De Braziliaan rijdt zijn eerste seizoen in de koningsklasse en kiest de Grand Prix van Monaco om te laten zien uit welk racehout hij gesneden is. Coulthard is het grootste slachtoffer van die ambitie als hij tientallen ronden lang vast zit achter de toenmalige teamgenoot van Jos Verstappen. Coulthard-aanhangers zullen het er ongetwijfeld niet mee eens zijn, maar het gegeven levert prachtige, hilarische plaatjes op. De beelden onderstrepen dat inhalen in Monaco buitengewoon moeilijk is.

Vorig jaar
Tussen de brokstukken door blijft één man fier overeind. Nico Rosberg stuurt zijn Mercedes naar de eerste overwinning van het seizoen. Het volledige raceverslag lees je hier

Dit jaar
Als je Sergio Pérez en Felipe Massa mag geloven, kunnen de marshals dit jaar meer dan in voorgaande jaren aan de slag met puin ruimen. De nieuwe karakteristieken van de auto’s maken Monaco nog uitdagender en moeilijker, aangezien de auto’s minder makkelijk te besturen zijn. Met het uitbreken van je bolide kom je op de permanente circuits misschien weg, in Monaco wordt je onverbiddelijk gegrepen door de vangrails.

In de spotlights
Nico Rosberg, de man die lange tijd het wk leidde zonder echt de beste te zijn, is erop gebrand de leiding in het kampioenschap terug te pakken. Daarvoor zal hij voor het eerst sinds de openingsrace af moeten rekenen met teamcollega Lewis Hamilton. Zijn opdracht? Hetzelfde doen als vorig jaar, winnen. 

Het is een beetje een cliché, maar in Monaco kan veel gebeuren tijdens de race. Dat weten ook de kleinere teams en dus roepen ze jaarlijks dat er in de straten van het prinsdom misschien wel meer mogelijk is dan ergens anders. Vooruit dan, hou ze met een schuin oog dan toch maar in de gaten. 

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Monaco de zachte en superzachte compounds mee.