‘In Spanje begint het seizoen pas echt.’ Het is jaarlijks een veelgehoorde opmerking wanneer het Formule 1-circus weer neerstrijkt in Europa. Feit is dat de pauze van drie weken voorbij is en dat de teams staan te popelen om hun gereviseerde bolides op de baan uit te proberen.

Dit weekend ziet de Amerikaan Danny Sullivan er als driver steward op toe dat de coureurs netjes binnen de lijnen kleuren. Zelf was Sullivan in de hoogste categorie van de autosport met twee punten nooit een hoogvlieger, maar in Amerika was hij des te succesvoller. In 1985 schreef hij de fameuse Indy 500 op zijn naam en drie jaar later won hij het Indycar-kampioenschap. 

Het circuit
De Formule strijkt al sinds jaar en dag neer op het Spaanse Circuit de Catalunya. In al die jaren is het circuit, op enkele chicanes die kwamen en gingen na, onveranderd gebleven. Anno 2014 meet het circuit 4.655 meter asfalt, hetgeen betekent dat er 66 ronden afgelegd dienen te worden op zondag.

De rijders moeten vooral op startfinish en op het rechte stuk tussen bocht negen en tien de spiegels in de gaten houden, aangezien daar de DRS-zones liggen.

Historie
In 1996 komt er atypisch veel regen uit de lucht vallen boven de Spaanse omloop. Jacques Villeneuve is dat vanuit zijn ervaring in de Indycars niet gewend, maar de Canadees weet zich in de Williams prima staande te houden achter de Benetton van Jean Alesi en de ontketende Michael Schumacher in de Ferrari.

Het is voor het eerst dat Schumacher voor zijn nieuwe werkgever aanspraak maakt op de overwinning. Op een kletsnatte baan is Schumacher vanaf de derde startplaats meteen de topfavoriet voor dat plekje op het hoogste podium. Die rol maakt hij na het doven van de lichten meer dan waar. Hij verliest weliswaar enkele posities bij de start, maar het duurt niet lang voordat hij het hele veld declasseert.

omschrijving

Vorig jaar
In 2013 betalen de bezoekers van de Grand Prix niks te veel voor hun kaartjes. ‘Hun’ Fernando Alonso gaat er immers op overtuigende wijze met de overwinning vandoor. Het volledige raceverslag lees je hier.

Dit jaar
De Grand Prix van Spanje stond in het verleden vaak niet bekend als de meest enerverende van de Formule 1-kalender. Dat had er onder andere mee te maken dat de heren coureurs er tijdens de winter al honderden ronden hadden gereden. Dit jaar heeft men het Circuit de Catalunya echter overgeslagen in de voorbereidingen op het nieuwe seizoen en dus staat iedereen nog relatief op nul.

Er zijn drie weken voorbij sinds de Grand Prix van China en de teams hebben echt niet stilgezeten. De eerste grote updates worden tijdens de eerste race op Europese bodem verwacht en wellicht kunnen die de huidige rangorde een beetje opschudden.

In de spotlights
Eén van de mensen die zijn ambities voor de Spaanse Grand Prix niet onder stoelen of banken heeft gestoken, is Pastor Maldonado. De Venezolaan, in de voorbije twee races goed voor één salto van Gutiérrez en een handjevol rare individuele acties, wil graag in de top tien finishen, maar een klassering bij de beste vijf sluit hij ook niet uit. Ter verdediging van Maldonado, twee jaar geleden won hij nog in Barcelona. Aan het circuit hoeft het dus niet te liggen.

De ogen zullen op en naast de baan toch vooral gericht zijn op de lokale held. Fernando Alonso krijgt het thuispubliek jaarlijks massaal op de banken en ook dit jaar zal hij hen een mooie show en een goed resultaat voor willen schotelen. In China stond hij pardoes weer op het podium, dus wellicht weet Ferrari hem opnieuw competitief materiaal te bieden.

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Spanje de harde en medium banden mee.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."