Om de uitgaven van teams verder terug te dringen, behoort de introductie van een budgetplafond weer tot de serieuze mogelijkheden. FIA-president Jean Todt wil dat teams binnen drie jaar dertig procent minder geld uitgeven. Steeds meer teams zijn nu voor een budgetplafond.

Todt gaf anderhalve week geleden al aan dat de FIA nog niet klaar is met het terugdringen van kosten in de Formule 1. De Fransman vindt de sport momenteel te duur. “Het terugbrengen van kosten is mijn belangrijkste agendapunt”, liet de FIA-president optekenen in Gazzetta dello Sport. “De kosten moeten binnen drie jaar met dertig procent omlaag omdat een aantal teams anders op de fles gaan.”

Volgens Monisha Kaltenborn, de teambaas van Sauber, zijn meerdere teams voorstander van een budgetplafond, waarin is vastgelegd hoeveel geld teams per jaar te besteden hebben. “Wij stellen dat al een tijdje voor”, zegt ze tegen Autosport. “Sauber is daar een groot voorstander van. Iedereen kan dan gebruikmaken van zijn eigen sterke punten.”

“De strijd is dan gelijkwaardiger en iedereen kan de koers varen die zij zelf juist achten. Supporters willen strijd zien tussen de teams. Ze zijn benieuwd naar de keuzes op en naast de baan, die het verschil maken ten opzichte van andere teams.”

Haar college van Mercedes, Ross Brawn, ziet er ook meer heil in om de uitgaven van teams aan banden te leggen. Volgens hem is dat de meest effectieve manier van kostenbesparing. “Ik werk al jaren in de Formule 1 en ik heb nog nooit meegemaakt dat kosten structureel zijn bespaard door een technisch reglement dat minder mogelijkheden biedt.”

Alle teams zetten halverwege 2009 hun handtekening onder het resource restriction agreement (RRA), een herenakkoord waarin ze afspraken hoeveel middelen ze mochten gebruiken. Todt wil het RRA nu opnemen in het FIA-reglement zodat het akkoord ook echt nageleefd wordt.

Brawn lijkt hier een voorstander van te zijn. “Wij zijn een enorme voorstander van het RRA. Het kan eenvoudig worden ingezet. Nu mag je dit uitgeven, volgend jaar is dat twintig procent minder en het jaar erop bijvoorbeeld veertig procent. Het is een eenvoudig middel om kosten naar beneden te brengen.”

De Engelsman in Duitse dienst vindt het onverstandig als de Formule 1 verder gaat op huidige voet. “Wij zijn voorstander van elke eerlijke en degelijke manier van beperking van materiaalgebruik. Je hoeft niet meer geld dan daadwerkelijk nodig is uit te geven om een succesvolle en spannende Formule 1 te hebben. De meeste teams hebben waarschijnlijk niet eens zo’n hoog budget. Dat zijn waarschijnlijk vijf of zes teams.”

“Iedereen wil, denk ik, de sport goedkoper maken en tegelijkertijd competitief zijn. Het moet alleen eerlijk verlopen. Per team, maar ook per auto binnen een team”, zegt Brawn, die, zoals gezegd, geen voorstander is van een verdere beperking op het technische reglement. Dat is volgens hem niet goed voor de creativiteit binnen de sport.

“Het is funest voor de sport als je alles aan banden legt. Ik ben absoluut voorstander van een beperking op onze bestedingen. En ook dat het zwart op wit staat dat je niet meer dan een bepaald bedrag kunt uitgeven met een maximale hoeveelheid personeel. Met die riemen moet je vervolgens zo goed mogelijk roeien.”

“Innovatie is dan nog steeds mogelijk en je houdt de geest van de sport overeind. Dat is wat mij betreft absoluut de te varen koers.”