Na zijn demonstratie bij Bavaria City Racing sprak [schuin}FORMULE 1 RaceReport{schuin] met Adrian Sutil, die andere rookie in de Formule 1. Het werd een veelzijdig gesprek. ,,Een fout maken kan, maar je moet er wel van leren.”Zo rond augustus hebben veel rookies het in interviews over de zogeheten leercurve. Kun jij uitleggen wat de precies inhoudt?

Adrian Sutil: ,,Het is vooral wennen aan processen en procedures, zoals het maken van pitstops tijdens de race. Daar komt nog bij dat races in de Formule 1 veel langer duren dan in de opstapklasses. Er komt in korte tijd zoveel op je af dat het wat tijd kost om aan dat soort dingen te wennen.”

,,Halverwege het seizoen ben je met al die zaken bekend en kom je echt op snelheid, dan pas kan een coureur echt beoordeeld worden. In het begin leer je enorm veel bij, dan kan het nog gebeuren dat je een fout maakt of crasht. Daarna moet het in orde zijn en moet je gewoon je werk doen.”

Verliep jouw leercurve minder stijl omdat je minder testkilometers hebt gemaakt dan bijvoorbeeld Lewis Hamilton?

,,Ik had zeker niet de beste voorbereiding op het seizoen dus ik had iets langer nodig. Maar na de derde of vierde race was ik er wel en was het geen probleem meer. Een goede coureur kan zich ook snel aanpassen en dat is ook altijd wel één van mijn sterke punten geweest. Ik stapte in de auto en was meestal meteen snel.”

Hoe komt het dat Spyker in de kwalificatie vaak teleurstelt, terwijl de prestaties in de races qua snelheid relatief een stuk beter zijn?

,,Dat is iets waar we echt een probleem hebben, in de kwalificatie. We kunnen de banden niet goed gebruiken. Wie weet waarom mag het zeggen. Ik denk dat het een kwestie van downforce is, dat de auto niet hard genoeg op de grond wordt gedrukt. Daardoor kunnen we de banden over één ronde niet goed benutten. In de race rijden we langere stints en dan loopt het wel omdat de banden dan vanzelf werken en warmer worden.”

,,Daarom denk ik dat we in de race sterker zijn. Vergeleken met andere auto's, zij gebruiken de banden beter. Ook omdat ze harder door de bocht gaan en daardoor weten ze meer tijd uit de banden te halen. Alleen worden die van de concurrentie sneller minder. Wij halen niet het maximale eruit, maar onze banden blijven langer goed. Een Williams bijvoorbeeld heeft meer last van drop-off, dat is mijn uitleg.”

Eerder dit seizoen was het nogal een issue dat je zo af en toe in de fout ging, zoals bijvoorbeeld in Canada. Is het moeilijk om zoiets uit je systeem te krijgen?

,,In het algemeen kan het gebeuren dat je een fout maakt en dan kun je er het meest van leren. Dit jaar kan ik er nog niet echt veel mee, maakt het me ook niet zoveel uit. Ik probeer maximaal te pushen. Crash ik, dan ging ik over de limiet. Er komt een moment dat ik alles uit de auto kan halen, nu werd er de nadruk op gelegd.

,,Ik crash liever omdat ik over de grens ga dan andersom. Nu heb ik er eindelijk geen probleem meer mee, we hebben real good speed in de race en zetten constante rondetijden neer. Zoals ik al zei, het is een beetje leren en misschien een beetje rustig aan doen af en toe.”

Na de race in Indianapolis zei je: 'Ik heb gepusht als een wereldkampioen.' Is het dan niet frustrerend om op twee ronden achterstand te finishen?

,,Dat is het zeker, al push ik altijd als een kampioen, denk ik. Ik geef zeventig ronden het maximale, maar uiteindelijk is het wel frustrerend om twee keer gelapt te worden. Daarom stel je je verwachtingen ook bij, ik ga met dat idee de race al in. Dus probeer ik het maximale uit de auto te halen. Mijn doel is anders.”

Volgens Mike Gascoyne is de B-spec niet het Godswonder waar Spyker op zit te wachten, wat zijn je persoonlijke verwachtingen?

,,Tussen plek tien en vijftien, dat is nogal hoog gegrepen (Sutil sprak die verwachting uit op de persconferentie voor het interview, red.). Zo tussen de zestiende en 22e plek is realistischer, maar misschien dat we wat posities kunnen goedmaken. Het zal ook een beetje afhangen van het circuit.”

,,In het begin werd gesproken over een verschil van één seconde, dat is een vrij groot verschil. Nu krabbelt Mike alweer wat terug. Dat maakt het ook wat moeilijk voor mij om verwachtingen uit te spreken, ik weet niet precies wat ik kan verwachten. Er is ongetwijfeld een verschil, een verbetering. Maar hoe groot is moeilijk te zeggen.”

Er is gezegd dat het weekend in Istanbul een soort openbare testsessie wordt, wanneer kan Spyker het ware potentieel van de auto tonen?

,,Ik denk in de komende paar races. In Istanbul zullen we zien of we sterk genoeg zijn of niet. En dan kunnen we daarna de boel finetunen. Je weet binnen de kortste keren of de auto werkt of niet, daar komen we in Turkije wel achter. Alleen is het nog maar de vraag of je meteen het maximale eruit haalt. Daar heb je altijd wel een paar dagen tijd voor nodig.”

Er gaan nogal wat geruchten dat de portemonnee van Spyker leeg is, leidt dat af?

,,Nee, totaal niet. Ik weet dat alles in orde is, dat we zoals gepland het seizoen afmaken en ik verwacht ook voor de toekomst geen problemen.”

Dus het is geen reden om het team te verlaten?

,,Absoluut niet.”

Stel je blijft bij Spyker en rijdt in 2008 opnieuw een jaar lang achteraan. Zou je daarna liever testen voor een topteam in plaats van nog een jaar aan te modderen in de achterhoede?

,,Hangt ervan af. Races rijden is belangrijk en een stapje terug doen naar een baan als testcoureur is niet de beste weg omhoog. Als je goed genoeg bent, word je toch wel opgemerkt. Bovendien gaat er veel veranderen de komende jaren, veel oudere coureurs gaan eruit waardoor er links en rechts stoeltjes vrijkomen. En ook moeten we eerst kijken wat Spyker volgend jaar doet. Ik hoop dat het een stuk beter gaat en dat we naar voren komen.”

Tot slot, misschien een wat vreemde vraag: is het besturen van een Formule 1-bolide in bepaald opzicht te vergelijken met pianospelen?

,,Euhm, misschien wat betreft concentratie en focus. Ook op de piano moet je veel trainen en oefenen, net als in de Formule 1. Dat moet, want voor beiden is perfectie vereist. Een verschil is wel dat je een valse noot meteen hoort, maar als je een bocht op negentig procent neemt kun je nog steeds snel zijn.”

,,En een lang stuk spelen op de piano, dat vereist flink wat concentratie als je dat perfect wilt doen. Is echt heel moeilijk. Maar dat geldt ook voor het rijden van een compleet foutloze race. Laten we het erop houden dat het allebei niet makkelijk is.”