Felipe Massa finishte in de Grand Prix van Bahrein als zevende, en bezorgde daarmee het jubilerende Sauber in de tweehonderdste Grand Prix-start twee punten. Tevens de eerste van dit seizoen. Een interview met de Braziliaan.


Twee punten in de tweehonderdste Grand Prix van Sauber. Dat moet toch speciaal zijn?

,,Zeker, ik ben er erg trots op. Ze kwamen bovendien op een goed moment, na zo’n moeilijke seizoenstart. Nu moeten we deze lijn zien vast te houden voor de volgende races.’’

Je koos voor de hardere band van Michelin. Denk je dat het, achteraf bezien, de juiste keuze was?

,,Dat denk ik wel. Toen ik mijn keuze vrijdag bepaalde bleek de hardere band consistenter. Bovendien verwachtten weerkundigen temperaturen van boven de veertig graden. Ik besfte dat de keuze mij vier tot vijf tienden zou kosten in de kwalificaties, maar ik concentreerde mij op de raceafstelling.’’

Hoe verliep de de race voor jou?

,,Mij race verliep van start tot finish prima. In de eerste ronden was is echt wel langzamer dan de rijders met de zachtere banden, maar na tien tot twaalf ronden ging ik langzaam maar zeker steeds sneller. Mijn snelste raceronde was geen afspeigeling van hetgeen mogelijk was, ik zat veelvuldig opgesloten achter langzamere rijders. Wat voor mij telt is dat ik in de race geen fouten heb gemaakt, nooit van de baan ben gegleden.’’

Bahrein was nog warmer dan Maleisië. Hoe moeilijk is het voor een coureur om onder deze omstandigheden geconcentreerd te blijven?

,,Het zal je misschien verbazen, maar deze race was fysiek een makkie voor mij. Ik was helemaal niet uitgeput, en toen ik onder de zwart/wit geblokte vlag door reed zweette ik niet te veel. Maleisië was zwaarder vanwege de hoge luchtvochtigheidsgraad in combinatie met de fysiek zwaardere baan.’’

Zie je nog mogelijkheden de Sauber C24 verder te verbeteren?

,,We moeten ons aërodynamische pakket verbeteren. We hebben in Bahrein een stap voorwaarts gemaakt, en in Imola krijgen we weer allemaal nieuwe onderdelen. Ik moet zeggen dat de betrouwbaarheid van de wagen dik in orde is.’’

Je bent nu sinds 2002 in de Formule 1. Ben je veranderd?

,,Ervaring is zo belangrijk. Ik begrijp nu veel beter hoe de wagen functioneert, ik begrijp de technische aspecten beter en snap nu ook hoe ik de beste afstelling kan vinden. Ik heb nu het zelfvertrouwen waarmee ik het team de goede kant op kan sturen. Door de ervaring begrijp ik nu ook beter wanneer ik op de baan agressief moet zijn, en wanneer ik het beter wat kalmer aan kan doen. Ik ben ook concistenter geworden in de races.’’

Wat verwacht je voor de komende Grand Prix’?

,,Mijn doel is nu telkens voor de punten te kunnen knokken.’’