Renault-coureur Fernando Alonso won dit jaar al zes races, gaat met een voorsprong van 36 punten aan de leiding in het kampioenschap en kán de jongste wereldkampioen ooit worden. Reden genoeg dus om de Spanjaard eens aan de tand te voelen. Fernando, met de recentelijke overwinning in Hockenheim kan je het kampioenschap haast niet meer mislopen.

Alonso: ,,Niets is zeker. Er zijn nog zeventig punten te verdelen.”

Maar er wordt door velen gezegd dat dat het geval is?

Alonso: ,,Dat weet ik, maar wat als ik twee of drie keer uitval? Dan zal het erom spannen. We hebben nog zeven races te gaan en als we op deze manier blijven doorgaan, dan is het mogelijk. We moeten echter uit de problemen blijven en geen fouten maken.”

Hoe lastig is het om niet aan de wereldtitel te denken?

Alonso: ,,Ik denk dat het voor de journalisten lastiger is om er niet aan te denken, dan voor mij! Ik leef van race tot race. Dit circuit zou ons goed moeten liggen: onze wagen zou hier sterk moeten zijn. En daar moeten we optimaal gebruik van maken.”

Verandert dat je tactiek?

Nee, we moeten blijven aanvallen. McLaren is sneller dan wij, maar we weten dat dit een goede baan voor Renault is. We moeten dus agressief zijn en veel punten scoren.”

Twee jaar geleden won je hier je allereerste race. Haalt dat speciale herinneringen bij je naar boven?

Alonso: ,,Ja, absoluut. Ik finishte hier in de F3000 als tweede en heb hier tot nog toe elk jaar op het podium gestaan met Renault. Ik vind het een leuk circuit.”

Fysiek is het erg zwaar, hè?

Alonso: ,,Ja, ik denk samen met Maleisië en Monaco één van de zwaarste races van het jaar. We hebben hier geen moment van rust. Er is slechts één recht stuk waar we even op adem kunnen komen en er zijn veertien achtereenvolgende bochten. Het is warm in de wagen en de race telt veel ronden. Het is dus zwaar voor de coureur.”

Is het een voordeel dat je voornaamste concurrent (Kimi Raikkonen) in de kwalificatie al vroeg een tijd moet neerzetten?

Alonso: ,,Zeker weten, en het is bovendien erg positief dat ik als laatste moet. Ik liep vandaag overigens over de baan, maar het was niet zo stoffig als normaal. Misschien is het dus wel helemaal niet zo’n groot voordeel. Maar toch denk ik dat de baan tegen het einde van de sessie wel een paar tienden sneller is.”

Er wordt vaak gezegd dat je met veel geluk wint.

Alonso: ,,Het is niet helemaal eerlijk om het geluk te noemen. Is het toeval dat de mensen bij Renault goed werk hebben afgeleverd? Wij hebben een motor ontworpen die het 1400 kilometer volhoudt, onze technici hebben afgelopen winter amper geslapen om de wagens te preparen zodat we meer konden testen en de jongens in de windtunnel werken 24 uur per dag om de auto te verbeteren. Ik denk dus niet dat je het geluk kunt noemen. Als de andere teams dat niet gedaan hebben, is dat niet onze fout.”

Maar de auto waarin je zegeviert is niet de snelste.

Alonso: ,,De R25 is niet de snelste wagen op het moment, maar wel de beste. Ik denk dat wij een andere filosofie volgen dan een aantal andere teams. McLaren wil de snelste wagen hebben, maar neemt daarmee risico. Wij willen een snelle wagen, zonder risico’s. Wellicht offeren we ietwat motorvermogen en een klein beetje snelheid van het chassis op om races uit te kunnen rijden, maar we zijn tevreden omdat de bolide betrouwbaar is. Alleen in Imola namen we risico, met mijn beschadigde motor. Maar zelfs toen finishten we.”

Je wordt dit weekend 24 jaar. Wat wens je voor je verjaardag?

Alonso: ,,Dat kan ik je niet vertellen!”

Maar je houdt wel een feest?

Alonso: ,,Nee, ik concentreer me op het rijden dit weekend – de afstelling, de trainingen en de race. Maar als we winnen, dan zit er misschien wel een dubbelfeest in!”

PPB