David Coulthard is één van de sensaties tijdens de Grand Prix van Europa op de Nürburgring. Hij neemt even de leiding en finisht ondanks een drive-through penalty nog als vierde. Günther Steiner, technisch-directeur bij Red Bull, geniet: ,,Als de kansen zich voordoen, dan benutten we die’’, aldus Steiner tegenover onze medewerker Adam Cooper.


Had je ooit gedacht dat Red Bull dit jaar nog eens een Grand Prix zou leiden, al is het maar ten tijde van de pitstops?

,,Niet echt. We hadden niet eens het idee dat het podium erin had gezeten. We zijn erg blij met dit resultaat. De start heeft ons erg geholpen. David is een oude, sluwe vos. Hij had zijn strategie voor de start al bepaald. Hij koos bewust de binnenzijde van de bocht om de problemen te omzeilen. Jammer van die drive-through-penalty. Het was een fout, hij liet de knop van de toerenbegrenzer te snel los. Hij raakte een beetje in paniek door die Minardi voor hem, was bang dat ’ie er achter zou blijven steken. Ze zitten de laatste tijd hem een beetje in de weg. Monaco paranoia zeg maar.’’

Hij profiteerde van de chaos bij de start, maar bleef vervolgens vooraan meerijden.

,,Precies. Hij hield de anderen goed bij, had ook dezelfde rondetijden als de anderen. En ook Tonio (Liuzzi, red.) reed vergelijkbare rondetijden. Ik dacht dat veel andere auto’s zwaarder zouden zijn, maar wij bleken juist één van de zwaarste auto’s te hebben.’’

Was je verbaasd dat niemand David inhaalde?

,,Nou en of. Ik dacht echt dat de grote jongens ons wel op zouden rollen. Dat dachten we uit de kwalificatie op te kunnen maken. We dachten dat de anderen echt sneller zouden zijn. Maar iedereen was ongeveer even snel. Behalve dan de McLarens, toen het daar nog goed liep tenminste.’’

Is het moeilijk om te anticiperen op zo’n verandering? Ik bedoel, je begint als twaalfde en ineens lig je tweede. Een heel andere race dus dan verwacht.

,,Je kunt niet zo veel anders doen. Je verwacht gewoon dat de anderen langer doorrijden tot aan de eerste pitstop, en dat wij wellicht terug vallen. Je kunt niet anders dan je volgende stop inplannen.’’

Maakt dit veel goed voor de Grand Prix van Monaco, waar Michael Schumacher Davids wagen beschadigde?

,,Nee, want die verloren punten hebben we niet teruggekregen. We zouden er daar nogal wat hebben gepakt, denken we zelf. Maar dat is autosport. Soms win je, soms verlies je. Op de Nürburgring hadden we enig geluk. Nu moeten we vooruit kijken. We weten dat de auto in de races erg goed is. De anderen ontwikkelen veel nieuwe dingen, maar wij staan ook niet stil. We krijgen over twee Grand Prix’ een verbeterde motor, en we zijn druk bezig in de windtunnel. We proberen de grote jongens bij te benen, maar dat valt niet mee. Als de kansen zich voordoen, dan benutten we die.’’

Jullie begonnen het seizoen goed, maar vielen daarna iets terug. Hoe moeilijk is het om de topteams bij te benen, want je beschikt niet over dezelfde middelen?

,,Dat heb je goed gezien, wij hebben geen duizend man personeel. Tijdens de eerste drie Grand Prix’ hebben we niet getest, en dat was een nadeel ten opzichte van de topteams. Maar nu testen we veel , en benutten de windtunnel volop. We zetten simpelweg alles op alles, proberen steeds beter te worden.’’

De Grand Prix van Europa was de laatste van de vier races die Liuzzi reed. Hoe beoordeel je zijn optredens tot dusver?

,,Ik denk dat hij op de Nürburgring een goede race heeft gereden. Hij deed weinig verkeerd en zijn rondetijden waren goed. Hij had de pech dat hij na zijn vroegere eerste stop wat terug viel. Maar hij mag trots zijn, hij deed het gewoon goed. Monte Carlo was minder, maar dat weet hij. Hij heeft er aan gewerkt, en kwam sterk terug. Het potentieel is er bij hem. Wat er nu met hem gaat gebeuren is nog niet duidelijk. We zijn niet teleurgesteld in hem.’’

Hoe gaat het dan nu verder?

,,Christian Klien rijdt in Canada en Amerika. En dan weet ik het niet. We zullen wel zien wat er gebeurt.’’

Werkt dat niet verstorend, dat gewissel tussen die tweede en derde auto?

,,Je moet mensen een kans geven, vind ik. Ze zijn allebei jong, en hebben allebei een grote toekomst voor zich liggen. Met Red Bull, want het zijn allebei Red Bull-coureurs. Ze kunnen er allebei op vertrouwen dat ze in onze wagen rijden. Het is gewoon een kwestie van tijd. In Canada moet Christian weer als eerste de baan op in de kwalificatie, en we hebben kunnen zien dat dat een serieus probleem is. Maar dit alles is voor ons geen punt van discussie. We willen beide jongens helpen. Het is een leerjaar voor ons, dus waarom niet?’’

Canada en Amerika zijn Grand Prix’ waar de safetycar als gevolg van ongevallen veel de baan op moet. Zie je dat als een mogelijkheid op nog meer succes?

,,Je moet nooit teruggrijpen op de geschiedenis. Je weet domweg niet wat er gebeurt. We proberen zo goed mogelijk ons werk te doen. En, ja, als er zich een kans voordoet dan zullen we die grijpen.’’

Komen er circuits waar jullie extra sterk zullen zijn?

,,Er is denk ik niet speciaal een circuit waar we extra goed uit de verf zullen komen. In Monte Carlo was dat wel zo, vanwege David, niet de auto. Ik denk dat we nu in beginsel overal goed kunnen zijn.’’