Lewis Hamilton moet bewijzen dat hij vorig seizoen niet over een enorme portie beginnersgeluk beschikte. En dat wil hij maar al te graag. ,,Ik sta beter voorbereid aan de start, maar de uitdaging blijft enorm.”Wie vormen dit jaar de concurrentie?

Hamilton: ,,Ik denk dezelfden als vorig jaar, maar het is nu nog moeilijk in te schatten wat er allemaal gaande is. De één rijdt met weinig benzine, de ander juist met een volle tank. Dus het blijft ook gewoon afwachten tot de start van het seizoen.”

Wat verwacht je van de start van de races zonder elektronische hulpmiddelen?

,,Als ik kijk hoe de oefenstarts gaan die we momenteel volop aan het oefenen zijn, dan lijkt het erop dat we vrij snel weg zijn. Vooral in het tweede gedeelte van het startproces moet je oppassen dat je geen wielspin ontwikkelt, maar ik verwacht geen problemen.”

Hoe is je relatie met Heikki Kovalainen, je nieuwe teamgenoot?

,,Prima. We zijn al vier of vijf jaar vrienden, dus dat had niet beter gekund.”

Je hebt woensdag in de regen getest, hoe was dat?

,,Voor mij was het de eerste keer dat ik in de regen reed zonder traction control. Het komt erop neer dat je stapje voor stapje je grens moet verleggen omdat het nu eenmaal een stuk gladder is. Zonder traction control is alles net even moeilijker. Het maakt je zelfs een beetje nerveus als je de bocht instuurt. Maar daar moet je mee leren omgaan.”

,,Ook remt de motor nu veel minder mee, waardoor je nu anders moet remmen en de bochten anders benadert. Toch denk ik niet dat het voor de rondetijden veel verschil maakt. Het is alleen een stuk moeilijker geworden, waardoor je sneller in de fout gaat.”

Is het dan ook gevaarlijk om zonder tractiecontrole in de regen te rijden?

,,Nee, het is gewoon leuk.”

Je spinde ook nog even; wat gebeurde er?

,,Het was nat, ik raakte de curbstone en kwam net aan in het grind. Daarbij blokkeerde ik de achterkant van de auto. Dat is een direct gevolg van het verbieden van de motorrem, waardoor de achterbanden nu eenmaal sneller blokkeren als je instuurt. Zulke dingen gebeuren als je op de limiet rijdt.”

Wat maakt meer verschil: het verbod op tractiecontrole of motorrem?

,,Waarschijnlijk traction control. Zonder rijden is veel natuurlijker, maar er is ook zoveel meer vermogen. We proberen, zoals alle andere teams ook vast doen, uit te vinden hoe we dat vermogen optimaal kunnen gebruiken.”

We zitten inmiddels een week na de launch, hoe is de stand van zaken?

,,Ik heb nu tweeënhalve dag in de auto gezeten en ben echt blij met de goede start die we gemaakt hebben. Vergeleken met de eerste tests vorig jaar hebben we nu al flinke vooruitgang geboekt. Dat is goed voor het team en onderstreept hoe hard er is gewerkt. Nu is het zaak om deze goede lijn door te trekken.”

Is de MP4-23 een grote verbetering ten opzichte van de auto van vorig jaar?

,,Dat wordt het wel. Aangezien de auto een evolutie is van de MP4-22 voelt alles heel vertrouwd. Nieuwe onderdelen voelen meteen beter aan en daarom durf ik ervan uit te gaan dat dit de komende weken alleen maar beter gaat, dat we vooruitgang blijven boeken.”

Denk je dat je dit seizoen beter voorbereid aan de start staat?

,,Zeker. Ik weet waarover ik moet beschikken, hoeveel ik moet trainen en hoeveel ik moet testen. Ik ben nu fitter dan vorig jaar rond deze tijd. Daarnaast heb ik nu natuurlijk de nodige baankennis. Dat helpt toch mee, al wordt de uitdaging er niet minder groot op.”

Vervul je nu een meer leidende rol binnen het team tijdens de testritten?

,,Ik denk dat de verantwoordelijkheid redelijk evenwichtig binnen het team is verdeeld tussen Heikki, Pedro, Gary en ikzelf. Hoewel onze rijstijlen niet altijd overeen komen, dragen we allemaal ons steentje bij en loopt het behoorlijk goed.”

Deze editie van Vragenvuur is beschikbaar gesteld door de PR-afdeling van McLaren.

KVN