Het gaat goed met BMW Sauber. Het Duits/Zwitserse team dat afgelopen jaar debuteerde in de Formule 1, heeft dit seizoen een flinke stap voorwaarts gemaakt, met na drie races al achttien punten.Nick Heidfeld wist de eerste drie races telkens als vierde over de eindstreep te komen, met als hoogtepunt de Grand Prix van Bahrein, waar de Duitser tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso wist af te troeven. Met daarbij een puntenfinish van Heidfelds teamgenoot Robert Kubica, staat de teller bij BMW Sauber nu op achttien punten. BMW Motorsport-directeur Mario Theissen is een tevreden man.

Hoe staat het team ervoor na drie races?

Mario Theissen: ,,Voor dit seizoen hadden we als doel om het gat met de leidende auto’s te halveren, aangezien we afgelopen jaar ongeveer hetzelfde hadden bereikt. Dit doel hebben we bij de eerste drie races al bereikt, waarbij we in Bahrein het gat nog kleiner hebben kunnen maken. We hebben onszelf ontwikkeld tot het derde sterkste team op de grid en dat is meer dan we verwacht hadden.”

Wordt dit vroege succes al gevierd door het team?

,,We hebben misschien wel een uitstekende start van het seizoen gehad, maar we moeten realistisch blijven. Er is nog steeds een gat met Ferrari en McLaren. De inhaalactie van Nick op Fernando Alonso was natuurlijk een geweldig moment en het verraste ons ook. We gaan niet stil zitten, maar het is belangrijk om stap voor stap te werk te gaan. Ons hoofddoel is om op het podium te eindigen, maar de volgende stap is een zege.”

Wat kunnen jullie op dit moment doen om het gat met de topteams te verkleinen?

,,De teams in München en Hinwil verrichten uitstekend werk. Het personeel in Hinwil is uitgebreid van 275 naar 400, de windtunnel draait op volle toeren en onze nieuwe supercomputer Albert2 werkt ook al. Daarnaast zijn we bezig met de bouw van een nieuwe fabriek die in 2008 in gebruik genomen gaat worden.”

Hoe gaat het team om met de nieuwe banden van Bridgestone?

,,De overgang naar deze banden vereiste minder aanpassingen dan we verwacht hadden, zowel voor de coureurs als de engineers. Echter, de banden spelen een sleutelrol als het gaat om het behalen van maximale prestaties en we leren nog steeds erg veel over de banden. De keuze is niet erg groot en een klein detail kan al een groot verschil maken.”

Ben je tevreden met Nick Heidfeld en Robert Kubica als rijders?

,,Nick bevindt zich nu op zijn hoogtepunt. Hij heeft in de afgelopen drie races uitstekend gepresteerd en alles gedaan wat wij van hem verlangden. Robert had wat pech in Melbourne en ook in Maleisië ging het niet van een leien dakje. Daarom was het des te belangrijker dat hij in Bahrein punten wist te scoren. Hij worstelt nog steeds een beetje met de auto, maar ik ben ervan overtuigd dat we dat kunnen oplossen.”

Waarom heeft Nick Heidfeld nog geen contractverlenging gekregen?

,,Nick presteert erg goed en vanuit dat oogpunt zien wij geen reden om ergens anders naar alternatieven te zoeken. Tegelijkertijd hebben we geen haast met dit soort dingen. Natuurlijk zijn we met Nick in gesprek, maar over de inhoud daarvan zal ik geen uitspraken doen. Tegen het einde van het seizoen zullen we een besluit nemen en dan zal ook pas iets bekendgemaakt worden.”

Deze editie van 'Vragenvuur' is ter beschikking gesteld door de PR-afdeling van BMW Sauber

LP