In Hongarije bereikten alle Cosworth-aangedreven auto’s de finish. Maar niet alleen de betrouwbaarheid stemt directeur Mark Gallagher tot tevredenheid.

Hoe kijk je terug op de eerste twaalf races van dit seizoen?
“Ik vind dat we het sensationeel hebben gedaan door een derde van het veld van competitieve, efficiënte en betrouwbare motoren te voorzien. In totaal hebben we verdeeld over de vier teams al meer dan 58.000 kilometer afgelegd en er is geen enkele auto uitgevallen vanwege motorproblemen. Betrouwbaarheid is in mijn ogen de steunpilaar van een raceprogramma, zeker wat betreft motoren met het oog op het maximum van acht exemplaren per coureur. Helaas levert goede betrouwbaarheid geen publiciteit op en komen motoren eigenlijk alleen in het nieuws bij een groot rookwolk of steekvlam. Maar ik ben blij dat ons het leed bespaard is gebleven waarmee sommige concurrenten wel te kampen hebben gehad.”

Heeft Cosworth dan helemaal geen motorproblemen gehad dit seizoen?
“Twee motoren zijn oververhit geraakt vanwege problemen met de koeling op de auto, een keer bij HRT in Bahrein en een keer met Lotus in Monaco. Maar dat lag niet aan de krachtbron. Aan het begin van het seizoen hadden we wel last van vermogensverlies in het derde raceweekend, maar dat hebben we kunnen oplossen. Ik ben erg tevreden met hoe alles gaat. Zeker als je bedenkt dat onze concurrenten een voorsprong van drie jaar hebben.”

Hoe verhoudt de Cosworth-motor zich in vermogen en prestaties?
“De CA2010 is een zeer competitieve motor. Dat blijkt wel uit de resultaten van Williams sinds Valencia. Ze halen regelmatig Q3 en schuiven steeds meer op in het constructeurskampioenschap. Toen Rubens Barrichello eenmaal voorbij Michael Schumacher was in Hongarije noteerde hij de derde snelste ronde van de race. Hij was maar een fractie langzamer dan racewinnaar Mark Webber. Natuurlijk speelden de staat van de banden hierbij een rol, maar hij noteerde ook de derde hoogste topsnelheid met 291,6 km/h. Hopelijk beseffen mensen dat de Cosworth-motor deel uitmaakt van de prestaties. Je hebt vermogen nodig om grip optimaal te kunnen benutten.”

Wat doet Cosworth tijdens de zomerstop?
“De Formule 1-tak is een aparte bedrijfsunit binnen de structuur van Cosworth, naast luchtvaart en defensie, automotive, duurzame energie en sport. De andere takken draaien natuurlijk gewoon door, maar de Formule 1-werknemers verdienen wel een vakantie na het geweldige werk dat ze hebben geleverd. Het is bijna exact een jaar geleden dat ik bij Cosworth in dienst trad en ik ben erg trots op de creatie en uitvoering van het programma tot dusver. We zijn vastbesloten om hard te blijven werken en de best mogelijke resultaten voor onze teams te realiseren. We gaan nu dus even op adem komen om straks er weel volop tegenaan te kunnen gaan.”

Wat zijn jullie ambities voor het laatste deel van het seizoen?
“We kijken erg uit naar Spa en Monza, om te zien hoe we presteren op circuits waar de motor echt op de staart wordt getrapt. Williams wil meer WK-punten en het liefst zien we een podiumplaats. Lotus, Virgin en HRT hebben al veel progressie geboekt en het was goed om te zien dat de betrouwbaarheid ook geen probleem meer lijkt te vormen. Gezien het tijdsbestek en de economische omstandigheden hebben ze indrukwekkend werk geleverd. Ik hoop dat een van de nieuwe teams dit seizoen nog een wereldkampioenschapspunt weet te scoren. Dat zou fantastisch zijn.”